Tweedehands: Yamaha XT660Z Ténéré (2008-2016)

Yamaha XT660Z Ténéré

Gedragen door de successen van onder andere Cyril Neveu in de Dakar groeide de Yamaha Ténéré al snel uit tot een van de iconen uit het allroadwereldje. Momenteel verkoopt de Ténéré 700 met de CP2 staande twin in al zijn varianten als een malle, maar de modellen net voor de Ténéré 700 waren minder succesvol.

De X1200Z Super Ténéré was niet veel meer dan een brave toermotor voor op de weg, offroad kon je er door z’n gewicht weinig mee. Waarom de XT660Z Ténéré geen verkoopknaller werd, is minder gemakkelijk te verklaren.

Op papier had de kleine Ténéré alles om het te maken, te beginnen met een 660cc eencilinder waarvan Yamaha er al zoveel verkocht had in alle mogelijke modellen dat de kinderziektes er al lang uit waren. Oké, 47 pk is geen overschot aan vermogen als je 206 kilo te versjouwen hebt, en een vijfversnellingsbak helpt niet om de trillingen te beperken als je lange trajecten op de snelweg gaat afleggen.

Yamaha XT660Z Ténéré

Verwacht ondanks de best avontuurlijke looks van de XT660Z niet te veel motorische sensatie. De eencilinder is vrij tam van inborst en zo lineair dat nergens op de toerenteller een wauw-sensatie te vinden is. Positieve keerzijde van de medaille is dat ‘ie bijzonder voorspelbaar en betrouwbaar is, precies wat je als avonturier op twee wielen wil. En aangezien het blok in miljoenen exemplaren over de hele wereld verkocht is, kan je ook in een aftandse garage aan het Lac Rose in Dakar ongetwijfeld de juiste onderdelen vinden mocht dat nodig zijn.

Yamaha XT660Z Ténéré

Rij je van hier naar Dakar, dan zal je trouwens niet te vaak moeten tanken want met een gemiddeld verbruik van 1 op 20 en een tank van 24 liter rij je zonder stress 450 kilometer van pomp naar pomp. De zithoogte van 895 mm is fors en hoewel de veerwegen (210 mm voor, 200 mm achter) niet extreem zijn, kan je offroad meer dan prima met de Ténéré uit de voeten. Ben je van plan om een woestijntje in Noord-Afrika te gaan doorkruisen, monteer dan zeker grotere en zwaarder getande voetsteunen want de standaard exemplaren zijn voor dit werk te klein.

Yamaha XT660Z Ténéré

Op de weg stuurt de XT660Z als een lichte allroad met 21” voorwiel en redelijk wat veerweg: bij het accelereren en remmen zorgt de zachte vering voor deining op het schip en de Yamaha heeft een uitgesproken voorkeur voor de buitenkant van de bocht. In standaardtrim is de kleine Ténéré al goed voorbereid op avontuur.

Onder het kuipwerk zitten stalen beugels die de motor beschermen bij een val, op het T-stuk van de voorvork vind je zowaar een oog om je te laten slepen als je je ergens op een modderpiste in Centraal-Afrika vast hebt gereden, op de beugel boven het dashboard is een zee van ruimte om navigatie te monteren, en het bagagerek kan zonder speciale adapters of tussenplaten meteen voorzien worden van een topkoffer. De Yamaha zijkoffers bieden de avonturier weinig meerwaarde wegens beperkt qua inhoud en niet al te stevig.

Yamaha XT660Z Ténéré

Check bij een tweedehands machine de staat van de spaakwielen, daar wil weleens corrosie optreden. Voor de rest zijn er weinig tot geen kwaliteitsissues bekend, wie klaagt over de Yamaha XT660Z Ténéré heeft meestal de verkeerde motor gekocht. Tweedehands struikel je niet over de kleine Ténéré’s, het aanbod is vrij beperkt. De prijzen gaan van goed 4.000 euro voor een exemplaar uit de eerste modeljaren tot 7.500 euro voor een motor uit 2016 met alle mogelijk koffers, toeters en bellen erop.

Yamaha XT660Z Ténéré

Vloeistofgekoelde eencilinder • 660cc • 47 pk • 206 kg • 23 l • € 4.000 – € 7.500

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red