Yamaha 2025-nieuwigheden

Yamaha 2025

Alle Yamaha-nieuwtjes waren al voor de Eicma bekendgemaakt, maar we zetten graag even alles op een rijtje – kwestie van door de bomen het bos nog zien.

Beginnen doen we met de naked line-up. Zo kreeg de populaire MT-07 voor het nieuwe modeljaar o.a. een sterk opgefriste styling, een nieuw rijwielgedeelte, elektronische snufjes en net als de MT-09 een Y-AMT-versie met automaat.

Yamaha MT-07

Ook kleine broertjes MT-125 en MT-03 kregen een update, beide blokjes zijn nu Euro5+ conform. De MT-03 kreeg een vernieuwde achterkant aangemeten, net als eenvoudige connectiviteit die via het lcd-dashboard informatie over inkomende oproepen en berichten toelaat. De MT-125 doet het met verbeterde connectiviteit met nu o.a. turn-by-turn navigatie en muziekbediening.

Yamaha MT-03

Sport Heritage roadster XSR900 kreeg voor 2025 onder meer een slanker en stijlvoller zadel aangemeten, net als een nieuw 5” TFT-dashboard met connectiviteit en drie thema’s (waaronder de optie ‘analoog’).

In de afdeling sporttouring werd de Yamaha Tracer 9-reeks volledig vernieuwd. Zo is Y-AMT nu een optie voor de Tracer 9 en de Tracer 9 GT, terwijl de Tracer 9 GT+ standaard met de automaat is uitgerust.

Yamaha Tracer 9 reeks

De GT en GT+ beschikken nu ook over een elektrisch verstelbaar windscherm dat tien centimeter op en neer kan bewegen, op basismodel Tracer 9  kan het windscherm handmatig in tien stappen over een bereik van vijftig millimeter verzet worden. De Tracers kregen verder vernieuwd kuipwerk waarbij Yamaha ook plaats maakte voor een opbergvak voor de smartphone met laadmogelijkheid.

Yamaha Tracer 9 reeks

Bij de supersports verschuift de R1 – die nu als R1 Race door het leven gaat – definitief naar het circuit, waar de R6 eerder ook al permanent resideerde. Kleine broertjes R125 en R3 kregen fris smoelwerk, maar het grote nieuws was natuurlijk de komst van de langverwachte R9.

Yamaha R9

In de adventure-hoek doet de Ténéré 700 het nu met een geheel nieuwe look, spec-upgrades en flink bijgewerkte technologie, bovendien is de Ténéré 700 nu standaard verkrijgbaar met een lagere zithoogte. Zandhazen kunnen zich dan weer extra uitleven met de Ténéré 700 Rally die gebaseerd is op de hardcore Ténéré 700 Extreme.

Yamaha Ténéré 700 Rally

Bij de scooters, tenslotte, kreeg vlaggenschip TMAX een strakkere look en onder meer bochten-ABS. Premium broertje TMAX Tech Max beschikt naast de 2025-upgrades over o.a. een elektrisch verstelbaar windscherm, verwarmde handvatten en een verwarmd zadel, cruisecontrole en instelbare achtervering.

Yamaha TMAX

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red