Yamaha R1 Race en GYTR 2025

Yamaha R1 Race

Het was een tijdje geleden al aangekondigd: voor 2025 zou Yamaha’s R1 – die twee jaar geleden nog z’n 25ste verjaardag vierde – enkel nog voor circuitgebruik beschikbaar zijn. De track only R1 heet vanaf nu R1 Race en kreeg voor het nieuwe modeljaar dan ook een aantal circuitgerichte aanpassingen: winglets, geüpgradede vering, een nieuwe Brembo remmenwinkel en een nieuwe zadelovertrek.

De nieuwe carbon winglets zijn gebaseerd op de aero die het Yamaha Factory Racing MotoGP-team gebruikt en moeten de effecten van de antiwheelie-elektronica maximaliseren en de feedback van de voorkant verbeteren. De 43 mm KYB upside-down is volledig instelbaar en krijgt afzonderlijke stelschroeven voor uitgaande en ingaande demping op de linker en rechter vorkpoot, terwijl de hele reminstallatie vooraan op de schop ging en vervangen werd door een Brembo radiale hoofdcilinder en Stylema monoblocs. Het zadel, tenslotte, kreeg een nieuwe hoes die meer grip moet bieden.

Yamaha R1 Race

Nog niet racy genoeg? Dan is er altijd nog de R1 GYTR, een R1 Race die je naar goede gewoonte en vooral naar believen kunt volproppen met snoepgoed uit de Genuine Yamaha Technology Racing-winkel. Beide R1’s staan vanaf 2025 bij de dealer – de R1 GYTR vind je enkel in de GYTR Pro Shops. Meer info op de Yamaha-website.

Yamaha R1 GYTR

Deel

Gerelateerde artikels

BMW C 400 X

BMW vernieuwt C 400 X en C 400 GT maxiscooters

BMW’s maxiscooters krijgen EU5+ homologatie en een uitgebreidere standaarduitrusting. BMW’s 400cc maxiscooters worden nog steeds aangedreven door de 34 pk sterke eencilinder, die nu EU5+ gehomologeerd

Ducati Panigale V4 S 2025

Brembo neemt Öhlins over

Brembo legt 405 miljoen dollar (ca. 370 miljoen euro) op tafel voor Öhlins, de grootste overnamedeal in de geschiedenis van het Italiaanse bedrijf. Met de