Update voor Triumph Tiger 1200

Tiger 1200 GT Explorer

De recente introductie van de grondig vernieuwde Triumph Tiger 900 Rally Pro in de ruige onverharde Spaanse binnenlanden was voor een van de gidsen een extra zweterig evenement. Waar het journaille zich dartel door de woestenij stuurde, moest hij zich bij gebrek aan 900’s namelijk door de wildste maanlandschappen zien te loodsen op een 2023 Tiger 1200, de machine die vanaf zijn geboorte nogal gebukt is gegaan onder zijn heavy duty handelbaarheid en gebruiksgemak in enduro-achtige omstandigheden.

Om de 1.200cc Tiger niet een lotsbestemming te geven als louter snelle, supercomfortabele vakantiemotor voor twee op verharde ondergrond, heeft Triumph zijn allroad kanon weer (een beetje) nieuw leven ingeblazen. Geen toeval trouwens, nu BMW’s 1300 GS alle ogen en journalistieke toetsenborden op zich gericht weet.

Tiger 1200 Rally Explorer

Met de deur in huis: gewichtsreductie stond bij deze update niet op een prioriteitenlijst. Zo brengen de Explorer-versies met gevulde (en geweldig grote) 30 liter tank nog steeds 255 (GT) en 261 kilo (Rally) op de schaal, de Pro-versies een kilootje of tien minder. Bij een crash op een Afrikaanse duin zullen we de voltallige redactie moeten laten aanrukken om de zaak weer op twee wielen te krijgen.

Grootste aandachtspunt voor de 2024-versie betreft een meer verfijnde motorloop van de 1.160cc T-Plane triple bij lage toeren door aanpassingen aan de krukas, dynamorotor en algehele balans. Verder is nog het een en ander gekalibreerd en biedt de koppeling een betere dosering voor stiller inschakelen en voor een extra geraffineerd oppakken bij lage toeren. Lees, in de praktijk: een aangenamer haarspeldgedrag.

Tiger 1200 GT Pro

Voor extra algehele smeuïgheid hebben de Pro-versies bovendien de gedempte stuur-risers van de Explorers geadopteerd voor extra dagenlang comfort en minder spiegeltrillingen. Zoals te doen gebruikelijk bij updates is het rijderszadel opnieuw ontworpen en vlakker, waarbij speciale aandacht is uitgegaan naar een groter zitcomfort voor het optionele lagere zadel. En toeval of niet, het koppelingshendel is groter uitgevoerd voor langere vingers en grotere kolenschoppen.


Voorts hebben de GT Pro en GT Explorer meer grondspeling door hogere en dichter bij het blok geplaatste voetsteunen en neemt Triumph nu ook Harley-Davidsons vondst over van de Pan America in de vorm van de Active Preload Reduction; met een druk op de ‘Home’-knop bij stilstand wordt de veervoorspanning met twee centimeter gereduceerd voor meer controle. Al met al: de Triumph Tiger 1200-modellen staan weer op de kaart!

GT Pro: € 24.345,-
GT Explorer: € 26.295,-
Rally Pro: € 25.595,-
Rally Explorer: € 27.395,-

Meer info: triumphmotorcycles.nl

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan