Precies 40 jaar geleden werd de GSX-R750 op de wereld losgelaten, een machine die uiteindelijk de stamvader zou worden van een hele reeks 600, 750 en 1000cc Gixxers. Een feestelijke verjaardag die de Japanners ertoe aanzette een icoon af te stoffen en een Anniversary-jasje aan te trekken want jawel, de GSX-R1000R is terug van (heel even) weggeweest!
De Gixxer 1000 werd in 2022 definitief uit de line-up geschrapt, nadat eerder ook al de GSX-R600 en 750 de koffers mochten pakken – een gevolg van de toenmalige nieuwe emissienormen. Verbazend wat een speciale verjaardag (of de opnieuw groeiende interesse in sportmotoren?) teweeg kan brengen, want Hamamatsu besloot de GSX-R nieuw leven in te blazen. De 2026 GSX-R1000R kreeg een herzien blok dat uiteraard Euro5+ conform is, winglets en drie 40th Anniversary-jasjes die teruggrijpen naar Suzuki’s roemrijke verleden.

De 999,8cc vier-in-lijn werd flink geüpdatet met hertekende zuigers, nieuwe krukas en krukasbehuizing, nieuwe injectoren, 48 mm gasklephuizen (voorheen 46 mm), verhoogde compressieverhouding (nu 13,8:1), bredere nokkenasketting voor minder frictieverliezen, aangepaste variabele SR-VVT kleptiming en nieuw nokkenasprofiel. Verder zien we een nieuw 4-2-1 uitlaatsysteem met slankere titanium uitlaatdemper.

De opgegeven cijfers lopen uiteen, zo is op de Nederlandse website sprake van ‘meer dan 200 pk’, terwijl het persbericht uitgestuurd door Suzuki Global het houdt bij 195 pk @ 13.200 tpm en 110 Nm @ 11.000 tpm. Zoals het een moderne superbike betaamt, heeft ook de GSX-S1000R rijhulpjes aan boord … al zijn die wel behoorlijk beperkt in vergelijking met wat je op raketkanonnen als de Panigale V4 S of S 1000 RR terugvindt.
Het Suzuki Intelligent Ride System (SIRS) beschikt onder meer over hellingshoekgevoelig race-ABS (Motion Track Brake ABS) en dito instelbare tractiecontrole, up/down quickshifter, launch control en rijmodi. Of wat we op een moderne motor in dit segment eigenlijk ‘de basics’ noemen…

Ook basic, verbijsterend basic zelfs, is het dashboard. Want dat blijkt doodleuk het ‘oude’ lcd-display te zijn … dat ook op de 2021 GSX-R al niet het hipste was, maar volgens Suzuki nu wel ‘helderder’ en ‘beter afleesbaar’ werd. Op een literfiets van dit kaliber mogen we dat volstrekt achterhaald noemen, de Japanners verwoorden het diplomatisch als ‘een eenvoudig, multifunctioneel instrumentenpaneel dat toelaat snel de nodige informatie af te lezen’. Ehmmm, oké…
Over naar het rijwielgedeelte: het ongewijzigde twin-spar aluminium frame met dubbelzijdige swingarm is gekoppeld aan een volledig instelbare Showa BFRC monoshock achter en dito Showa BPF upside-down voorvork. Voor grijpen radiaal gemonteerde vierzuiger Brembo monoblocs in op 320 mm schijven, achter zien we een Nissin enkelzuigerremklauw met 220 mm schijf.

Om de lichtgewicht alu velgen ligt Bridgestone S11 rubber, een elektronische stuurdemper zorgt voor rust in de kop terwijl winglets voor downforce moeten zorgen, precieze cijfers daarover zijn niet bekend. Rijklaar komt de 2026 GSX-R1000R nog steeds op 203 kg.
Hoewel de ‘nieuwe’ Gixxer 1000 dus eigenlijk helemaal niet nieuw is maar gewoon een relatief makkelijke verjaardags-update van de laatste GSX-R1000R met carbon winglets ertegenaan, zijn wij toch blij dat ie terug is. De Gixxer 1000 was namelijk altijd al een absolute dijk van een motor; onverwoestbaar, krachtig en robuust, en dat is hij ongetwijfeld nog steeds. Wanneer de 2026 GSX-R1000 in de showrooms verwacht wordt is nog niet bekend, net zomin als prijzen. Maar wat ons betreft: kom maar door!