RIP Suzuki GSX-R1000: 2001-2022

Suzuki kondigde onlangs aan dat de GSX-R1000 vanaf 2023 niet meer op de Japanse en Europese markten zal worden verdeeld. Daarmee nemen we na goed twintig jaar afscheid van cultureel motorerfgoed, want de GSX-R1000 heeft samen met andere iconen als de Honda Fireblade en Yamaha R1 echt wel de bakens verzet.

In januari 2021 werd Euro5 van kracht, weliswaar enkel voor nieuwe modellen. De verordening stond echter een moratorium toe, zodat modellen die al op de markt waren nog twee jaar verkocht konden worden. Om die reden was de GSX-R1000 dan ook tot eind 2022 vrijgesteld van Euro5. De GSX-R600 en 750 waren al eerder uit het gamma verdwenen in Europa.


Het einde van de GSX-R1000 valt ook samen met het besluit van Suzuki om alle race-activiteiten te staken. In een aantal markten zoals Noord-Amerika en de Filippijnen vind je de GSX-R’s nog wel even in de catalogus, maar ook daar neemt de druk om strengere emissienormen op te leggen toe. Zo zal Californië (de strengste staat inzake emissies) binnenkort een verordening gelijkaardig aan Euro5 goedkeuren, die dan door andere Amerikaanse staten kan worden uitgevoerd.


Maar er is hoop! Het systeem van de variabele kleptiming dat we vandaag ook op de huidige GSXR-1000 zien, zou een antwoord kunnen bieden op de steeds strengere emissienormen. Mogen we dromen van een snelle comeback van de legendarische GSX-R? We blikken alvast graag even terug op dik twintig jaar motorgeschiedenis.

Deel

Gerelateerde artikels

De laatste zondag van juni denderen de GP-coureurs weer massaal langs de taluds en over de beeldschermen als Assen het

We pinkten een klein traantje weg toen Suzuki niet zo lang geleden aankondigde na 26 jaar de productie van de

BMW stort zich met de F 450 GS op het boomende segment van de lichte allroads. Het doel is tweeledig: