Yamaha XT500 (1980)

Nadat de toen vierjarige Peter zijn eerste introductie van het motorrijden kreeg op een Dax, spendeerde hij een groot deel van zijn jeugd – parkings afschuimend – op zoek naar mooie motoren. Liefst inclusief praatgrage motards die hun wilde motoravonturen maar al te graag wilden delen met de enthousiaste knaap. Ondertussen zijn we vele jaren later en is Peter zelf een van deze praatgrage motards geworden, klaar om de motorpassie bij de nieuwe generatie aan te wakkeren.

Geschreven door Peter Naessens                                   Foto Peter Naessens

Naam: Peter Vandeputte
Bouwjaar: 1971
Beroep: zelfstandige

Oorsprong motorliefde:
“De zoon van vrienden van mijn ouders had een Honda Dax. Ik was toen 4 jaar en mocht eens meerijden. Vanaf dat moment was ik volledig verkocht en was het al motoren wat de klok sloeg. Tot grote ergernis van moeder. Op mijn 16de kocht ik mijn eerste gemotoriseerde tweewieler: een Honda MBX Rothmans van ‘87. Een echte motor kocht ik pas op mijn 21ste. Ik kende mezelf en wilde eerst wat tot de jaren van verstand komen. In 1992 was het zover en stond een nieuwe Yamaha FZR600 voor de deur. Na enkele jaren werd hij vervangen door een TDM850 en sindsdien volgden er nog ettelijke exemplaren. Bijna allemaal Yamaha’s, want mijn voorkeur ging meestal uit naar het Japanse merk met de drie stemvorken. Door tijdsgebrek reed ik doorgaans gedurende het jaar niet zo veel, maar ik deed dan motorreizen, meestal met een bestemming in Europa. Ik reed wel een keer de Trans Tunisia mee in 2003; een onvergetelijke ervaring. Momenteel heb ik echter tot mijn grote spijt heel weinig tijd om te rijden.”

Motor: Yamaha XT500
Bouwjaar: 1980

Speciaal:
“Het was de eerste echte grote enduro. Na de XT500 volgden andere fabrikanten met hun variatie op het concept. Hij won ook de eerste Parijs-Dakar in 1979 met Cyril Neveu, alsook het daaropvolgende jaar, inclusief alle internationale endurowedstrijden. De XT500 heeft veel kracht onderin. De combinatie van dat koppel met de lichte handelbaarheid was een moeilijk te kloppen geheel. Dit exemplaar staat volledig origineel, buiten de wielen. Ik liet nieuwe wielen bouwen met de originele naven. Op de Excel-velgen werden dan ook bredere banden gemonteerd.”

Verhaal:
“Het is een motor die me sinds mijn jeugd geboeid houdt. Op een bepaalde dag zag ik dit exemplaar staan bij mijn dealer Motorshop Gent. De vorige eigenaar deed hem daar op onderhoud. De Yamaha was toen nog uitgerust met diverse enduro-accessoires zoals jerrycans en nog wat resterend woestijnzand. Maar de motor bleef maar staan bij mijn dealer en werd uiteindelijk overgenomen toen de vorige eigenaar een nieuwe Super Ténéré kocht bij hen. De XT500 kwam dus te koop en toen heb ik geen seconde geaarzeld. Na er een paar jaar zo te hebben mee gereden, heb ik hem dan deze winter volledig laten restaureren door mijn dealer. Het blok werd ook volledig gereviseerd en wordt momenteel ingereden.”

Andere motoren:
Yamaha TRX850, Yamaha FZ1S,
Yamaha MT-09

Gespot:
We spotten een Yamaha XJR 1300 café racer die net werd afgewerkt door Motorshop Gent voor Peter.

Deel

Gerelateerde artikels

Suzuki stickerset

Stickertuning voor GSX-8S en R  

De GSX-8S en zijn gekuipte broertje GSX-8R zien er sowieso al verre van verkeerd uit; maar omdat alles altijd beter kan komt Suzuki nu met

Yamaha MT-09

Kort getest: Yamaha MT-09

Toen Yamaha in 2005 met de MT-01 de eerste Master of Torque uitbracht, was dat letterlijk een donderslag bij heldere hemel. Vanwege de prijs, het