Yamaha XSR900 GP: hommage zoals het hoort

Yamaha XSR900 GP

Iedereen wist dat hij er zat aan te komen, maar weinigen konden vermoeden dat hij er zo oogverblindend mooi zou uitzien. De XSR900 GP koppelt moderne technologie aan een meer dan vette knipoog naar het imposante raceverleden van Yamaha.

Met alle respect voor de motorfabrikanten, maar neo-retro motoren zijn eigenlijk gemakkelijke toevoegingen op het gamma. Als je een degelijke motor als basis hebt, dan is het een kwestie van er de juiste designer op los te laten om een handvol extra machines aan het aanbod toe te voegen. Een scheutje scrambler, een vleugje café racer en hopsakee, kat in het bakkie. In het geval van de Yamaha XSR900 GP doen wij spontaan van ‘Hop, saké!’ want het resultaat is te verbluffend om er niet even op te klinken.

Yamaha XSR900 GP

De XSR900 die Yamaha in 2016 uitbracht is gebaseerd op de MT-09 en alles wat in het XSR-gamma zit heeft sowieso een directe link met een MT-model, hetzij in 125, 700 of 900cc. De XSR900 GP neemt het CP3 blok onveranderd over uit de XSR900, reken dus op 119 pk en 93 Nm voor je nostalgische uitstappen, maar dan wel met drie rijmodi (Sport, Street of Rain).

Door het licht aangepaste aluminium frame en de swingarm niet te lakken creëert Yamaha een sterke visuele link met de Deltabox frames van weleer. De XSR900 GP ziet eruit als een monoseater, maar is het niet want onder het kontje zit een plaats voor de passagier en de zijpanelen onder het zadel zijn met D-ringen gemakkelijk los te maken.

Yamaha XSR900 GP

Het bolle windschermpje wordt in regelrechte jaren-tachtigstijl door zwarte staafjes op het frame gestut, de koplamp werd zo minimalistisch mogelijk gehouden om de lijn van de motor niet te verprutsen. Diep in de cockpit, achter de clip-ons vind je een modern 5” TFT-kleurenscherm met connectiviteit want nostalgische zielen hebben ook recht op een scheut hedendaagse technologie.

Weegt een XSR900 193 kilo, dan zet de GP met zijn extra kuipwerk exact tweehonderd kilo op de weegschaal. De XSR900 GP komt in Legend Red en Power Grey, de prijs is nog niet bekend.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan

KicXstart juni 2024

Het is weer TT-tijd!

Lees alles (of nou ja, veel) over de komende Dutch TT in de TT Special van KicXstart. We stellen nog even kort alle rijders aan