Wie is … Alvaro Bautista

Bautista 2022

Eind februari start op het circuit van Phillip Island het nieuwe seizoen bij de World Superbikes. De Ducati Panigale van Alvaro Bautista zal er het nummer 1 dragen, dat voor het eerst sinds Carlos Checa in 2011 nog eens de kuip van een wereldkampioen mag sieren.

Bautista Jerez test januari 2023

Voorafgaand aan het 2022-seizoen waren Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea de grote titelkandidaten, al werd er ook wel rekening gehouden met de 37-jarige Alvaro Bautista die na twee snel te vergeten jaren bij Honda was teruggekeerd naar Ducati. Begin 2019 leek Bautista met Ducati op weg naar de titel, maar in het tweede deel van het seizoen knakte er iets bij de Spanjaard. Een aantal DNF’s en een zeer constante Rea zorgden ervoor dat Bautista de titel toen niet pakte.

Bautista GP125 Valencia 2006

Bautista wist wat ‘ie beter moest doen in 2022: constanter scoren en minder op z’n bek gaan. Op sommige circuits was hij niet te kloppen en waar dat wel het geval was, scoorde de Spanjaard altijd goede resultaten. En zo won hij het kampioenschap, zestien jaar na zijn wereldtitel in de 125cc. Ook die 2006-titel won hij overtuigend, met acht overwinningen en veertien podiumplaatsen op zestien races.

In het daaropvolgende Grand Prix-seizoen bleef Bautista bij het Aspar Team van Jorge Martinez maar stapte hij over naar de 250cc-klasse. Tijdens de Grand Prix van Italië in Mugello behaalde hij zijn eerste overwinning. In 2008 was Bautista dichtbij de 250cc wereldtitel, enkel Marco Simoncelli was dat jaar te sterk.

Takahashi Simoncelli Bautista Valencia 250GP 2008

In 2010 werd Bautista MotoGP-coureur bij het Suzuki-fabrieksteam. In 2012 erfde hij het zitje van de in 2011 overleden Marco Simoncelli bij Gresini Racing en scoorde met een vijfde positie in de eindstand zijn beste seizoen in de MotoGP. Ook zijn eerste MotoGP-podium kon geen mooier eerbetoon zijn: het circuit van Misano was namelijk net omgedoopt tot het Misano World Circuit Marco Simoncelli.

Bautista zou zelden beschikken over het beste materiaal, maar wist toch een paar knappe prestaties neer te zetten. Zo eindigde hij drie keer op het podium en scoorde één poleposition. Bautista begon bij Suzuki, maar reed ook voor Honda en Ducati en vormde met Marco Melandri een duo in 2015 bij de terugkeer van Aprilia naar de MotoGP.

Bautista Brno 2009 GP250

Afsluiten doen we met dit filmpje dat toont dat het ook op hoog niveau weleens durft mis te lopen: in 2009 vierde Bautista zijn derde plaats in de GP 250cc van Brno met een prachtige wheelie … tot hij de controle verloor. Biaggi deed het hem in 1999 (bijna) voor…

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse