Vers van de pers: Triumph Street Triple R

Zoals verwacht heeft Triumph ook z’n Street Triple R – in navolging van z’n RS – voor 2020 van een upgrade voorzien. Zo werd het design licht bijgewerkt, en krijgt de ‘R’ dus ook onder meer de nieuwe led-koplampen, een ergonomischere zithouding en kreeg ook de ophanging een opfrisbeurt. Tot slot kreeg de heerlijke 765cc driepitter in het vooronder de langverwachte Euro 5-stempel, al hoef je niet te vrezen dat de R erbij inschiet: hij klinkt nog steeds heerlijk en levert nog steeds liefst 118 pk, bij 12.000 toeren per minuut. Kortom, er kwam veel bij, maar er ging ook iets af… van de prijs. Daarover verder meer.

Euro5-gekeurd blok

  • Piekvermogen van 118 pk bij 12.000 toeren per minuut
  • Piekkoppel van 77 Nm bij 9.400 toeren per minuut
  • De inertie van de draaiende onderdelen werd met 7% verlaagd, én de airbox en het uitlaattraject werden bijgespijkerd, waardoor je auditief verwend wordt en onderin en in de mid-range nog een tikkeltje meer koppel krijgt.
  • Korte versnellingsratio’s voor de eerste en tweede in de bak (net zoals bij de RS): lekker optrekken, en met dank aan de bekrachtigde slipperkoppeling ook vloeiend te schakelen.

Hoogwaardige componenten

  • Opgewaardeerde remmen: de nieuwe R krijgt radiale monobloc Brembo M4.32-vierzuigerremklauwen vooraan, met een Brembo enkelzuiger-opstelling achteraan.
  • De vering wordt nog steeds geleverd door Showa en is volledig instelbaar: een 41mm UPSD-vork vooraan (separate function, big piston) en een Showa monoshock met piggyback achteraan.
  • Banden: Pirelli Rosso III’s, lekker sportief en ideaal voor bochtenpikkerij
  • Af-fabriek gemonteerde up/down quickshifter
  • Drie rijmodi: Rain (beperkt tot 100 pk) Road, en Sport)
  • ABS en tractiecontrole
  • Het stuurgedrag van Street Triple R werd nog verder verbeterd door een geoptimaliseerd scharnierpunt voor de swingarm, waardoor de monoshock achter minder directe compressie ondervindt bij (forse) acceleratie.

Agressieve styling

  • Net zoals z’n RS-broertje krijgt ook de R nu de nieuwe, lekker agressieve dubbele ledkoplampen
  • Het kuipwerk werd subtiel bijgewerkt: zowel de nacelle, de luchtinlaat, zijpaneeltjes en het kontje gingen op de schop
  • Nieuwe uitlaatdemper
  • Gerestylede zijspiegels met verbeterde instelbaarheid
  • Nieuwe kleuren: Sapphire Black of Matt Silver Ice. Beide met rode/alu-kleurige details, handgeschilderde rode pinstripes op de wielen en het kenmerkend rood geverfde subframe van de R.

Koopje?
Een fijne meevaller: de prijs van de nieuwe Triumph Street Triple R is fiks verlaagd. De nieuwe Street Triple R staat vanaf april bij de dealers voor 9.500 euro in België (voorheen: 10.880 euro!) en 11.600 euro in Nederland (vroeger: 12.300 euro!). Geniet in afwachting alvast van onderstaande beelden!

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse