Terug van weggeweest: KTM 790 DUKE

Het is nogal dringen geblazen in het naakte middensegment, zie ook de recente komst van de Honda Hornet en de Suzuki GSX-8S, met als gevolg dat het inmiddels wemelt van de lichte, scherpe paralleltwins. En dus opent KTM de deur voor een herintreder: de 790 Duke.

KTM had natuurlijk al een tijdje in de smiezen dat het zichzelf buitenspel aan het zetten was in het populaire naked genre met de 890 Duke. Want hoe potent en onderscheidend ook met z’n dikke basisuitrusting en dito specs; een koopje is het allerminst. Tegelijkertijd is er KTM natuurlijk alles aan gelegen de (niet geringe) jonge 125 en 390 Duke-aanwas binnenboord te houden. En dus achtte het merk de tijd rijp de 790 weer terug te brengen in de line-up. Als prijsvechter.  

Na de presentatie van het eerste prototype in 2016 werd de 790 Duke op de EICMA in 2017 voor het eerst geïntroduceerd. Met z’n 790cc LC8 paralleltwin schopte de wendbare naked het tot ongeveer 29.000 verkochte exemplaren wereldwijd, waarna hij werd vervangen door de 890 (in 2021).


Voor de 2023-versie is de Euro5-conforme tweepitter goed voor 95 pk en 87 Nm aan koppel. Die 95 pk is natuurlijk bewust, want dat maakt de 790 Duke meteen A2-proof. De 790 Duke beschikt verder over de bekende rijmodi Rain, Street en Sport en kan terugvallen op een uitgebreid elektronicapakket met o.a. hellingshoekgevoelige traction control, bochten-ABS (incl. Supermoto-modus), 5” TFT-display en ledverlichting rondom

Er zijn ook een aantal opties beschikbaar (Quickshifter, Motor Slip Regulation (MSR), TRACK-modus, cruisecontrole, bandenspanningscontrolesysteem (TPMS), KTM MY RIDE voor handsfree verbinding met telefoon) en daar heeft KTM een foefje voor bedacht. De Oostenrijkers introduceren de zogenaamde ‘Demo Mode’ voor de 790 Duke. Hiermee kan je als Duke eigenaar in spe alle elektronische rijhulpmiddelen gratis testen over een afstand van maximaal 1.500 km; daarna kan je bij de KTM-dealer beslissen welke software je wilt kopen en installeren.

De nieuwe versie van de 790 Duke staat in januari 2023 bij de dealers. De prijs is nog niet bekend, maar KTM zal z’n best doen om ‘m onder de 10.000 euro te houden.

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse