Suzuki focust op EV, investeringen en klimaat

Suzuki

Suzuki Motor Corporation heeft z’n toekomstplannen voor de periode tot 2030 gepresenteerd. Een eerste elektrische motorfiets is gepland voor 2024, in de periode tot 2030 zitten er acht modellen in de pijlijn.

De focus van Suzuki’s Growth Strategy for 2030 ligt sterk op het verlagen van CO2-uitstoot, het introduceren van geëlektrificeerde modellen en het realiseren van verdere groei, onder meer in Afrika. Tegen 2050 wil het bedrijf koolstofneutraliteit bereiken in Japan en Europa.

Tussen 2024 en 2030 zal Suzuki Motoren dus acht EV-modellen presenteren, van klein tot middelgroot, aldus de persmededeling. En dan is er plots een zinnetje dat extra onze aandacht trekt: Voor grotere motorfietsen voor vrijetijdsdoeleinden overweegt Suzuki om die geschikt te maken voor koolstofneutrale brandstof. Interessant. En Suzuki is daarmee zeker niet het enige merk dat de aandacht verdeelt over de verschillende mogelijke oplossingen.

Suzuki investeert de komende jaren in totaal 4,5 biljoen yen, waarvan 2 biljoen yen naar elektrificatie-gerelateerde projecten zal gaan, en 500 miljard yen in batterij-gerelateerde investeringen. Suzuki investeert verder 2 biljoen yen in R&D op gebieden als koolstofneutraliteit, zoals elektrificatie en biogas, maar ook autonome rijhulpsystemen. Daarnaast zijn er investeringen in faciliteiten, waaronder de bouw van een BEV-batterijfabriek en faciliteiten voor hernieuwbare energie.

Deel

Gerelateerde artikels

Joost column

Gewoon op vakantie

Niets is dit jaar zo veranderlijk als het weer, maar mijn brakke geest valt evenmin te peilen. Verkondigde ik onlangs nog vol elan dat in

Ducati Panigale V4 S 2025

La Bomba: 2025 Panigale V4 (S)!

Terwijl andere fabrikanten hun superbike-aspiraties langzaam maar zeker aan het afbouwen zijn, pakt Ducati even vrolijk door. Kwestie van je afkomst niet verloochenen natuurlijk. Ziehier