Spetterende R3 en R7 Cup races op zonovergoten Nürburgring

R3 Cup Race start

De coureurs van de Yamaha Racing bLU cRU Benelux R3 en R7 Cup hebben hun tweede wedstrijd verreden op de Nürburgring. In de R7 Cup was gastrijder Cedric Holme Nielsen in beide races de snelste en deed Nico Tücks met twee maal een tweede plaats de beste zaken voor het kampioenschap. In de R3 Cup was de spanning in beide races om te snijden. Timo Suos won de eerste race terwijl Viggo Mégard er in de tweede race met de winst vandoor ging.

Nadat het seizoen werd geopend op het compacte circuit in het Franse Croix-en-Ternois konden de coureurs zich opmaken voor de tweede wedstrijd van het seizoen die op de Nürburgring in de Duitse Eiffel verreden werd. Voor een aantal coureurs was het uitdagende circuit met zijn vele hoogteverschillen nieuw maar met een vrije training, twee kwalificaties en een race op vrijdag én een warm-up en tweede race op zaterdag was er voldoende rijtijd om te wennen.

R3 Cup kwalificatie

Een aantal coureurs liet flinke progressie zien, maar helaas was er voor sommigen ook pech. Zo werd R3 Cup-coureur Maxim Westra door de pechduivel achtervolgd: hij zou de eerste race niet finishen en aan de tweede niet deel kunnen nemen. Viggo Mégard was op de Nürburgring ontketend. Hij zette in de R3 Cup tijdens de kwalificaties de snelste tijd op de klokken. In de R7 Cup was gastrijder Cedric Holme Nielsen in alle sessies de snelste. Zij zouden hun races vanaf polepositie mogen starten.

R7 Cup Cedric Holme Nielsen Race 1

Yamaha R3 Cup powered by kicXstart
Viggo Mégard had in de kwalificaties de snelste tijd genoteerd voor leider in het kampioenschap Thije Ligtermoed en Lars ter Veld. Regerend R125 Cup kampioen Timo Suos zou vanaf de tweede startrij vertrekken met gastrijder Mitja Borgelt en Nyo de Vits naast hem. Yauri Crienen bezette de zevende plaats, en dat ze aan elkaar gewaagd waren bleek direct vanaf de start.

Het brede asfalt van de Nürbrugring werd volledig benut en regelmatig werd er met zeven man breed op een bocht aangeremd. Helaas ging het na een aantal ronden mis nadat Mégard zich verremde en daarbij Ligtermoed niet kon ontwijken. De Vits raakte bij de crash betrokken en voor het drietal was de strijd helaas voorbij. De race werd met de rode vlag onderbroken en nadat machines en rijders van de baan waren geholpen werd de race herstart.

R3 Cup Mégard, Ter Veld, Suos - Race 2

Zonder het drietal was het Suos die het voortouw nam met Ter Veld en Borgelt aan zijn achterwiel. Het was echter gastrijder Dylan Czarkowski die als een duveltje uit een doosje naar voren kwam. Czarkowski, die een week eerder nog zijn eerste IDM Supersport300 race won, moest achteraan het veld starten maar kwam als eerste onder de zwart-wit geblokte vlag door. Omdat zijn motor niet conform het Cup-reglement is werd hij niet als winnaar gehuldigd. Suos won de race nipt voor Ter Veld. Borgelt werd derde.

In de tweede race herpakte Mégard zich. Samen met Ligtermoed trok hij het veld na de start direct uit elkaar. Ter Veld en Suos sloten aan en er ontstond een kopgroep van vier man. Het zag ernaar uit dat het gevecht om de winst in de laatste bocht pas beslist zou worden, maar een rode vlag in de laatste ronde zorgde ervoor dat het niet zo ver zou komen. De volgorde in de voorlaatste doorkomst was nu bepalend. Dat pakte in het voordeel van Mégard uit. Hij won de race voor Ter Veld en Ligtermoed.

R3 Cup Podium Race 2

Yamaha R7 Cup powered by KicXstart
Cedric Holme Nielsen was in 2022 R3 Cup kampioen en reed vorig jaar de R7 Super Finale in Aragón. Dat hij de Nürbrugring goed kent bleek al direct bij de eerste trainingen waarin hij veruit de snelste was. Thuisrijder Nico Tücks, regerend R7 Cup kampioen Jaimy Deleersnyder en snelle nieuwkomer Loris Dekkers boekten flinke progressie in de kwalificaties en naderden de snelste rondetijd van Nielsen. De top zes op de starting grid werd gecompleteerd door Mauro Declercq en Yannis Raingard.

In de eerste race bleek dat Nielsen niet het achterste van zijn tong had laten zien. Hij reed al snel weg van zijn achtervolgers en scherpte zijn snelste rondetijd verder aan. Ook na de herstart was hij voor de concurrentie onbereikbaar en kwam na vijf ronden als eerste onder de zwart-wit geblokte vlag door. Tücks reed onbedreigd naar een tweede plaats, maar de strijd om de derde plaats tussen Deleersnyder en Dekkers bleef tot het laatst toe spannend.

R7 Cup Declercq, Raingard, Leduc - Race 1

Het was Deleersnyder die de laatste podiumplaats nipt voor Dekkers wist te grijpen. De vijfde plaats was voor Raingard. Er was meer spannende strijd tot aan de finishvlag te zien, zoals tussen Adrien Leduc en Mauro Declercq om de vijfde plaats en tussen Ronald Beitler en Jens Blang om de zevende plaats.

De tweede race kende in de uitslag eenzelfde top vier, al was het verloop van de race anders. Nielsen was wederom direct vertrokken maar Deleersnyder, die in de eerste race langzaam op stoom kwam, had zich in de tweede race uitstekend herpakt. Hij reed in de beginfase op een tweede plaats met Tücks, Dekkers en een sterk rijdende Raingard achter hem.

R7 Cup Loris Dekkers - Race 2

Tücks maakte zich los van de groep en zette in de eindfase met succes de aanval op Deleersnyder in, terwijl daarachter Dekkers zich langzaam maar zeker losreed van Raingard. Direct nadat de zwart-wit geblokte vlag voor Nielsen werd gezwaaid werden er rode vlaggen getoond. Declercq was onderuit gegaan op het moment dat hij aan zijn laatste ronde bezig was.

Daardoor werd de eindstand een ronde teruggedraaid. Voor de top vier waren er geen verschuivingen: Nielsen won de race voor Tücks, Deleersnyder en Dekkers. De vijfde plaats was voor Raingard en Leduc completeerde de top zes.

R7 Cup Podium Race 2

R3 Cup Race 1
1 Timo Suos
2 Lars ter Veld
3 Mitja Borgelt

R3 Cup Race 2
1 Viggo Mégard
2 Lars ter Veld
3 Thije Ligtermoed

R7 Cup Race 1
1 Cedric Holme Nielsen
2 Nico Tücks
3 Jaimy Deleersnyder

R7 Cup Race 2
1 Cedric Holme Nielsen
2 Nico Tücks
3 Jaimy Deleersnyder


Tekst en fotografie Mariska Grob/Motografie

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan