Royal Enfield verkocht in 2024 meer dan 1 miljoen motoren

Royal Enfield Guerrilla 450

Bijna onvoorstelbaar maar waar, het Indiase Royal Enfield verkocht afgelopen jaar 1.009.900 motoren. Een record volgens het merk, dat dit jaar 125 jaar bestaat. Bestseller was de HNTR 350 waarvan er meer dan een half miljoen stuks de showroom verlieten met een nieuwe eigenaar.

Nou moet daar bij gezegd worden: het gaat ook wel heel hard als je in je thuisland al 902.000 motoren aan de man/vrouw weet te brengen. Maar volgens de cijfers die Royal Enfield deelt is de export nog harder gegroeid dan de verkoop in eigen land. Met 107.000 stuks groeide de verkoop buiten India met een zeer respectabele 37 %. Dat is met name te danken aan modellen als de HNTR 350 en de krachtigere Super Meteor 650 waar van de laatstgenoemde ook zeker 50.000 keer werd verkocht.

Royal Enfield HNTR 350

Te verwachten valt dat deze verkoopcijfers ook dit jaar hoog zullen uitvallen, want Royal Enfield presenteerde afgelopen jaar zes nieuwe modellen, waaronder de Bear 650, de Classic 650 en de Guerrilla 450. Onlangs opende het merk bovendien al een assemblagefabriek in Thailand nadat er al een productielijn in Bangladesh is geopend. In Zuid-Amerika wil het merk voet aan de grond krijgen door een fabriek in Brazilië te openen, iets wat dit jaar naar eigen zeggen nog gerealiseerd gaat worden.

Royal Enfield Classic 650

Verder kondigde Royal Enfield onlangs een eigen EV spin-off aan: de Flying Flea – naar de lichtgewicht motoren gebruikt door de Britse luchtmacht in de Tweede Wereldoorlog – moet inspelen op stedelijke rijders op zoek naar elektrische mobiliteitsoplossingen.

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT