Kort getest: Royal Enfield HNTR 350

Royal Enfield HNTR 350

Met de HNTR 350 (spreek uit: Hunter) jaagt Royal Enfield op nieuwe, jonge zieltjes die een zwak hebben voor retro-cool, zonder dat het er ook jaren 50 moet uitzien zoals de Classic 350 van hetzelfde merk. Maar schiet de HNTR met scherp of eerder met losse flodders?

De eerste kennismaking met de HNTR valt niet tegen. Was dit de nieuwe Triumph Street Twin 900, ik had het ook geloofd. De HNTR 350 ziet er veel volwassener, stoerder en aanlokkelijker uit dan z’n cilinderinhoud doet vermoeden. De HNTR deelt verder trouwens op het blok na alleen het ruggengraatframe met de Classic, verder is alles nieuw of toegespitst op een modernere rijervaring. Uiteraard met rijgemak als een van de topprioriteiten.

Royal Enfield HNTR 350

‘Afwerkingsgraad’ stond ook niet al te laag op de Excel-sheet met doelstellingen voor de HNTR, want op de afwerking valt weinig aan te merken. Alles zit netjes aan elkaar, zo ook de lasnaden die ver blijven van de aan elkaar geklitte schapenkeutels waar sommige budgetmerken zich nog weleens aan willen bezondigen. De hendels voelen solide en alles qua bekabeling zit waar het hoort te zitten. Netjes weggewerkt, met name.

Het korte uitlaatje is een mooie mix van eenvoud en stoerheid. Het dashboard is een fraaie combinatie van een analoge snelheidsmeter en ruime digitale extra info, met een voorziening voor een optioneel ‘Tripper’ navigatiesysteem. Kortom, al met al weinig mis mee. Alleen het mij totaal onbekende Indische bandenmerk CEAT had ik graag vervangen gezien door een iets gerenommeerder merk, maar goed…

Royal Enfield HNTR 350

Eenmaal in het lage 790 mm zadel blijft dat goede gevoel overeind. De HNTR voelt groter en volwassener aan dan de Classic 350. De zithouding is ontspannen, het trendy zadel biedt veel steun. De druk op de startknop vuurt de langeslag eencilinder makkelijk aan, maar daar houdt het gevoel van volwassenheid een beetje op. De roffel uit de uitlaat is zeker niet verkeerd, maar je voelt al voor je een meter hebt gereden dat poriënvernauwende prestaties er niet inzitten vandaag. Niet dat dat hoeft, uiteraard, maar de verwachtingen worden daar al een beetje bijgesteld.

De combinatie koppeling/versnellingsbak voelt oké aan. Niet meer, maar zeker ook niet minder. En dat is goed, want ondanks de lange slag van het blok moet je flink met de schakelpook aan de bak om de gang erin te houden. Er is wel koppel voorhanden onderin, maar het blokje raakt vrij snel in ademnood.

Royal Enfield HNTR 350

Het weinig intimiderende vermogen zorgt ervoor dat de hakerige gasrespons nauwelijks opvalt. Zelfs in stadsverkeer is schakellui op het koppel leunen in derde versnelling geen optie. Los daarvan kan je goed meekomen met het verkeer, maar het gevoel van weinig vermogen wordt steeds prominenter.

Temeer omdat de HNTR niet licht aanvoelt en het ook niet is. Met een rijklaar gewicht van 195 kilo, een maximaal vermogen van 20,2 pk en dito koppel van 27 Nm zal je zelfs een ietwat stevigere maxiscooter niet naar het leven staan. De enige echte kritiek is dat de remmen iets harder mogen bijten. Er zit tweekanaals-ABS op, dus beginners kunnen altijd op dat vangnet rekenen mochten ze ‘m letterlijk gaan knijpen.

Royal Enfield HNTR 350

Conclusie: De HNTR 350 koop je in de eerste plaats voor de looks. En die zijn af. Zo af dat je ‘m schaamteloos naast grotere, zwaardere en veel duurdere concurrenten kan parkeren zonder te hoeven vrezen dat de plaatselijk populatie van potentiële passagiers (M/V/X) je vierkant uitlacht. Integendeel. Weet wel dat je enig geduld nodig zal hebben én moeten vragen om die potentiële passagier naar een volgende bestemming te krijgen. Maar dat hoeft de pret er niet minder op te maken…

Royal Enfield HNTR 350

Plus- en minpunten
+ Looks
+ Afwerking
+ Rijdt makkelijk
– Beetje traag, ook naar 350cc normen
– Niet echt licht
– Classic 350 geeft meer glimlach/km

Lees het volledige testverslag in het 2022 decembernummer van KicXstart

Royal Enfield HNTR 350
Motor: 349,34cc, 2 kl./cil., Luchtgekoelde monocilinder
Boring x slag: 72 x 85,8 mm
Compressieverhouding:         9,5:1
Max. vermogen:         20,2 pk @ 6.100 tpm
Max. koppel: 27 Nm @ 4.000 tpm
Brandstofvoorziening:           injectie
Gewicht:         195 kilo (rijklaar
Zithoogte:       790 mm
Tankinhoud:   13 l.
Prijs Nederland:         € 5.399,-
Prijs België:     € 4.499,-

Tekst Pieter Ryckaert • Fotografie Sima

Royal Enfield HNTR 350

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse