Suzuki heeft na wat teasen het doek van de vernieuwde GSX-1000S getrokken. Opvallend is dat het merk vasthoudt aan het blok uit de vorige GSX-S, dat op zich al van de K5 GSX-R1000 (2005) stamt.
Uiterlijk valt de nieuwe snuit op, met een dubbele ledkoplamp en de op MotoGP-geënte vleugels. Ook alle andere verlichting op de GSX-S1000 is nu van het ledtype.
De 999cc vier-in-lijn krijgt (ondanks Euro5) een pk of twee extra en is nu goed voor 152 pk bij 11.000 tpm. Daarvoor werd het inlaattraject herwerkt, net als de airbox. Samen met een Euro5-compatibele uitlaat werden ook de nokkenassen aan de uitlaatkant danig aangepakt (ander profiel).
Belangrijker dan het topvermogen is dat de koppelcurve vlakker is geworden, waardoor het blok nu over de hele lijn meer trekkracht biedt en dus minder piekerig is geworden. Nieuwe gasklephuizen gekoppeld aan een nieuwe ride-by-wire moeten ook de gasrespons minder piekerig maken, altijd al een puntje van kritiek op de vorige GSX-S1000.
Het elektronicapakket is het zogeheten SIRS (Suzuki Intelligent Ride System) dat intussen ook op de Hayabusa en V-Strom 1050 zit. Daarmee beschik je over drie rijmodi, vijftraps tractiecontrole, een quickshifter met autoblip; dat alles gekoppeld aan een nieuw lcd-dashboard. Er is geen IMU aanwezig, dus noch tractiecontrole noch ABS zijn hellingshoekgevoelig.
Qua chassis is volgens Suzuki de afstelling van de vering geoptimaliseerd, terwijl een breder stuur dat dichter bij de rijder gepositioneerd is voor meer comfort moet zorgen. Ook de 19litertank (+2 liter) moet daartoe bijdragen.
De prijs is nog niet bekend, maar los van het nieuwe, frisse uiterlijk en de updates wordt dat wellicht de belangrijkste troef van de nieuwe GSX-S1000. Verwacht wordt dat de prijs dichter bij die van de middenklassers zal aanleunen dan bij die van de top-nakeds van dit moment, met hun intussen stevige prijskaartjes.