Nieuwe Streetfighter V4 volgt spoor Panigale V4

Ducati Streetfighter V4 S

Ducati pakt lekker door in de sportieve hoek, nadat eerder de Panigale V4 al stevig onder handen werd genomen voor 2025 en de Italianen op de EICMA de compleet nieuwe Panigale en Streetfighter V2 presenteerden, maakt nu ook de nieuwe Streetfighter V4 z’n publieke entree.

Heel eerlijk hadden wij stiekem ingezet op 2026 voor een nieuwe generatie Streetfighter V4. Met Euro5+ bonkend op de poorten in Bologna wil Ducati het ijzer duidelijk smeden als het heet is en komt het enkele maanden na de Panigale nu ook al met de nieuwe Streetfighter V4 op de proppen. Vinden wij prima, al was het maar omdat de Streetfighter veel van de techniek van de nieuwe Panigale V4 meeneemt in z’n 2025 transformatie.

Ducati Streetfighter V4 S

Meest in het oog springende? Los van de nieuwe looks en de gespoten winglets natuurlijk de Hollow Symmetrical Swingarm die net als op de Panigale de enkelzijdige swingarm vervangt. Dat smoelt niet alleen heel anders, het heeft ook effect op het gewicht en het stuurkarakter. Het ding is in combinatie met het nieuwe achterwiel liefst 3,27 kg lichter en aanpassingen in de stijfheid (37 % meer flex in laterale richting) moeten het gripgevoel een boost geven.

De V4 is ook hier het dragende deel tussen monocoque ‘voorframe’, subframe en swingarm. Het voorframe is 730 gram lichter en moet met meer flex voor meer gevoel zorgen. Rijklaar met lege tank komt de Streetfighter V4 S nu op 189 kg, vier kilo minder dan de oude. De ‘gewone’ versie met Showa BPF/Sachs vering en gietwielen komt op 191 kg.

Ducati Streetfighter V4 S

De S doet het net als op de Panigale V4 S met het nieuwste Smart 3.0 veerwerk van Öhlins, met de NPX-30 vork voor en TTX36 shock achter. Het systeem, uiteraard gekoppeld aan de Riding Modes, heeft een kortere reactietijd en breder stelbereik. Om je eigen reactietijd niet te veel op de proef te stellen, is ook de Streetfighter volgehangen met de laatste digitale snufjes. Denk aan Race eCBS; Traction Control (DTC); Slide Control (DSC); Wheelie Control (DWC); Power Launch (DPL); Quick Shift (DQS) 2.0 en Engine Brake Control (EBC).

Natuurlijk ook hier de zesassige IMU voor de gewenste aansturing in combinatie met de DVO-techniek; Ducati Vehicle Observer. Zaken als tractie- en wheeliecontrole zijn niet meer alleen afhankelijk van de fysieke input op banden en vering, maar krijgen ook voorspellende waarden ingefluisterd via de DVO. Dit alles dus voor een nog preciezere aansturing van de elektronica.

Ducati Streetfighter V4 S

De Ride Modes, instelbare vering en talloze elektronica-instellingen laten zich bedienen via een nieuw 6.9” TFT-dashboard. Een Track-display met onder andere een G-krachtenindicator, hellingshoekmeter en Power & Torque weergave behoren tot een hele rits aan nieuwe features.

Ook op de Streetfighter V4(S) zien we de nieuwe Brembo Hypure monobloc remklauwen gekoppeld aan het nieuwe Race eCBS van Bosch, een gecombineerd bochten-ABS waarbij het systeem zelf de achterrem activeert, zelfs nadat jij de voorrem al los hebt gelaten halverwege de bocht. Op de Panigale werkt dat sensationeel.

Ducati Streetfighter V4 S

En dan is er natuurlijk nog de krachtbron zelf. In de basis bleef de configuratie van de 1.103cc 90° Twin Pulse V4 gelijk, met 42° ‘achterwaarts’ gekantelde positie in het frame voor optimale balans, en een tegen de rijrichting draaiende krukas. De Streetfighter V4 krijgt wel variabele inlaatkanalen.

De inlaatkelken hebben in de korte configuratie een lengte van 25 mm in de lange een lengte van 80 mm, daarbij hebben de nokkenassen een iets scherper profiel met meer lift. Dit alles resulteert in een best potige vermogenswinst van 6 pk. De Streetfighter V4 staat nu in de boeken voor 214 pk @ 13.500 tpm en een piekkoppel van 120 Nm @ 11.250 tpm.

De nieuwe Ducati Streetfighter V4 en V4S moeten in maart bij de dealer staan en zullen respectievelijk € 28.990,- en € 33.190,- kosten (BE: € 24.990,- en € 28.490,-).

Deel


Gerelateerde artikels