Nieuwe Ducati Multistrada V2

De Multistrada 950 is dood. Welkom Multistrada V2. Met de komst van de V4 Multi zet Ducati, net als met hun Panigale’s, even extra in de verf om welke motorconfiguratie het gaat. Maar ze gingen in Bologna net iets verder dan een andere badge kleven, de kleur wat aanpassen en dan tevreden espresso hijsen…

Vooral het 937cc Testastretta-blok werd onder handen genomen, zoals dat eerder ook al gebeurde bij de Hypermotard, SuperSport en Monster. In het geval van de Multistrada V2 gaat het om nieuwe drijfstangen, een nieuwe koppeling en een verbeterde versnellingsbak. Enkel de 8-plaatskoppeling weegt 1,5 kilogram minder dan voorheen, waarbij de andere aanpassingen nog eens een halve kilo van de weegschaal duwen. Verder werd er nog gewicht bespaard op de wielen, spiegels en voorrem. De wielen wegen al 1,7 kilogram minder, wat als draaiend, onafgeveerd gewicht het stuurgedrag alvast lichter moet maken. Het drooggewicht duikt daarmee net één kilo onder de 200-grens, wat netjes is.

Je hebt nog steeds de keuze tussen een standaard exemplaar en een V2 S met semi-actieve elektronische veren. Andere elektronica die als standaard op beide machines zit is Hill Hold, tractiecontrole, hellingshoekgevoelig ABS en vier personaliseerbare rijmodi. Op de S zit ook nog bochtenverlichting, cruisecontrole, quickshifter, knoppen met achtergrondverlichting en een connecteerbaar TFT-dashboard standaard gemonteerd.

Op de bestelbon kan je ook twee ‘packs’ aanvinken, met name een ‘Essential’-versie die zich beperkt tot het strikt noodzakelijke en een ‘Travel’-versie van de ‘S’ met koffers, verwarmde handvatten en middenbok.

Verder is de Multistrada V2 iets vriendelijker geworden richting kleinere of beginnende rijders, met een verlaagde zithoogte van 830 mm, een centimeter lager dan voorheen. Optioneel kan je zelfs tot 790 mm zakken. En dan is er nog een A2-versie met 47 pk voor wie (nog) geen ongelimiteerd rijbewijs bezit. Op prijzen is het nog even wachten. Van een meer avontuurlijke versie is overigens geen sprake, maar daar komt wellicht de op hetzelfde blok en de mythische Cagiva Elephant geënte DesertX om de hoek kijken, die ook in de nabije toekomst zal worden voorgesteld. 

Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.