Nieuw: BMW R 12 en R 12 nineT

BMW R 12 en R 12 nineT

Eerder dit jaar stelde BMW al de nieuwe R 12 nineT voor, nu hebben de Duitsers ook meer details bekendgemaakt … en ze doen er meteen de R 12 cruiser bovenop.

Terwijl de nieuwe R 12 nineT als klassieke roadster in de markt wordt gezet, moet de R 12 liefhebbers van cool en ontspannen cruisen verleiden – uiteraard allebei met de hertekende 1.170cc boxer als kloppend hart, inclusief vernieuwde airbox (die nu onder het zadel zit) en het nieuwe ‘Twin Pipe’ uitlaatsysteem met twee achterdempers met ‘reverse cone’-design dat respectievelijk de sportieve en klassieke vormgeving van de naked en de cruiser moet benadrukken.

BMW R 12 nineT

In de R 12 nineT is de 1.170cc boxer goed voor 109 pk bij 7.000 tpm, de R 12 cruiser doet het wat rustiger aan met 95 pk bij 6.500 tpm. Beide nieuwelingen zijn opgebouwd rond een volledig nieuw ontwikkeld, lichter stalen buizenframe met aangebout subframe.

Om de klassieke lijn te ondersteunen komt de R 12 nineT met twee analoge ronde klokjes voor snelheid en toerental, USB-C en 12V-aansluiting zijn standaard. Heb je liever een digitaal display, dan kan je dat aanvinken als fabrieksoptie. Op de R 12 zit enkel een snelheidsmeter, hier zit de toerenteller dan weer in de optielijst.

BMW R 12

In vergelijking z’n voorgangers werd ook de ergonomie van de R 12 nineT aangepakt, door de smallere en kortere benzinetank zit de rijder nu iets actiever en dichter bij het stuur, terwijl de BMW R 12 cruiser eerder mikt op een ontspannen zithouding.

Het klassiek gelijnde duo is uiteraard standaard uitgerust met de nodige moderne snufjes, zoals ABS Pro, rijmodi (Rain, Road en Dynamic voor de R 12 nineT, Roll en Rock voor de R 12), tractiecontrole, keyless rijden en ledverlichting rondom (Headlight Pro adaptieve koplamp optioneel). Beide R 12-broers zijn beschikbaar in drie kleurstellingen, en zijn dusdanig ontworpen dat je er vooral zelf mee aan de slag kan om ze helemaal naar jouw smaak te personaliseren.  

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan

KicXstart juni 2024

Het is weer TT-tijd!

Lees alles (of nou ja, veel) over de komende Dutch TT in de TT Special van KicXstart. We stellen nog even kort alle rijders aan