MV Agusta lanceert F3 RR

MV Agusta trok het doek van een bepaald niet misselijke nieuwe F3 RR. Springen meteen in het oog: de toch wel flinke wings op beide zijkuipen.

De grootste aanpassing in vergelijking met de vorige F3’s is dan ook het stevig hertekende kuipwerk dat voor meer downforce moet zorgen. Aandachtstrekkers zijn dus de dikke carbon wings, volgens MV Agusta bij de topsnelheid van 240 km/u goed voor 8 kg extra gewicht op het voorwiel. Een hoger windscherm en nieuwe zijkuipen moeten de wind beter van de rijder wegleiden, terwijl een nieuw spatbord vooraan een luchtstroom richting radiator dwingt voor extra verkoeling.  


De nu Euro5-conforme 798cc driepitter is nog steeds goed voor 147 pk @ 13.000 tpm, qua elektronica kan je rekenen op usual suspects als bochten-ABS, hellingshoekgevoelige tractiecontrole en slide-, wheelie- en launchcontrole. Mocht je het in je hoofd halen om hier gewoon lekker mee te gaan toeren, dan zit er ook standaard cruisecontrole en connectiviteit met turn-by-turn navigatie op.


Ook het frame werd geüpgraded voor extra stijfheid rond de swingarm, terwijl de achtervelg hertekend en een pak lichter werd. Zadel en de voetsteunen kregen dan weer een ander oppervlak zodat de rijder er meer grip kan vinden. Het zal niet verbazen dat er voor de F3 RR een racekit beschikbaar is, met onder meer een Akra demper en een race-ECU; samen goed voor 155 pk @ 13.250 tpm.


Op exacte prijzen is het nog even wachten, de F3 RR zou starten vanaf 21.900 euro. Overigens, zou het toeval zijn dat deze F3 RR op de wereld wordt losgelaten nu er in het World SuperSport naast 600cc viercilinders ook 800cc driecilinders worden toegelaten…?


Deel


Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed

Ultiem veilig is het misschien niet, handschoenen die stoppen bij de pols. Ga je op je giechel, dan zijn je