MotoGP-circuits: Lusail International Circuit

Losail Qatar

In 2023 zien de GP-raceweekends er heel anders uit; niet alleen met de extra Sprintrace op zaterdag, maar ook vanwege een ongezien aantal verschillende circuits. Voorafgaand aan elk raceweekend lichten we het circuit voor je uit. Dit keer: Lusail, Qatar.

Jarenlang de vaste opener maar nu de laatste tussenstop voordat de heren weer terugkeren voor de finale in Valencia. Weinig publiek, maar mooie lay-out en altijd goed voor spektakel. Qatar gaat prat op grote sportevenementen (WK Voetbal, om maar iets te noemen) maar MotoGP was een van de eerste uithangborden van de emir. Het broeierige schiereiland is met het lange rechte stuk altijd goed gebleken voor de Ducati’s, vorig jaar verraste Bastianini hier met zijn eerste MotoGP-overwinning.

Lusail Qatar

Zo’n 1.000 arbeiders en 58 miljoen dollar waren nodig voor de bouw van een opvallend vloeiende en behoorlijk spectaculaire baan. Vooral de aaneenschakeling van bochten 10 tot 14 doen wat met een mens. Qua historie herinneren we ons een emotionele zege van Sete Gibernau in 2003, het eerste jaar dat de MotoGP Lusail aandeed. Gibernau deed dat op de fabrieks-Honda RC211V die hij letterlijk erfde van z’n Gresini teamgenoot Daijiro Katoh, die bij de vorige race op Suzuka dodelijk verongelukte.

In 2022 was het Enea Bastianini die het laken naar zich toe trok, voor Brad Binder en de verrassende Pol Espargaró op de Honda. Fabio Quartararo kon met een elfde plaats nauwelijks profiteren van de crash tussen Pecco Bagnaia en Jorge Martin – die overigens weer de pole pakte met dit rondje.

Lusail International Circuit
• Lengte: 5,4 km • Bochten: L/R 6-10
• Breedte: 12 m • Langste rechte stuk: 1.068 m
• Ronderecord: 1.52.772 F. Bagnaia (2021)
• Gemiddelde snelheid: 171,1 km/u
• Topsnelheid: 362,4 km/u
• Winnaar 2022: E. Bastianini (Ducati)

Lusail Qatar 2022 Binder Bastianini Espargaro

Deel





Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed

Ultiem veilig is het misschien niet, handschoenen die stoppen bij de pols. Ga je op je giechel, dan zijn je