Moto Morini trekt de zevenmijlslaarzen aan

Moto Morini X-Cape 1200

Moto Morini stelde in de aanloop naar de EICMA al de Calibro cruiser voor met het 650cc paralleltwinnetje van de Seiemmezzo en de X-Cape, maar in Milaan trok de Italo-Chinese motorbouwer pas echt zijn zevenmijlslaarzen aan. De X-Cape 1200 en Milano (jawel) delen dezelfde 1.187 cc V-twin, terwijl de Corsaro en Corsaro Sport een V-twin van 750cc tussen de stalen ribben krijgen.

X-Cape 1200 & Milano
Morini presenteert het Corsa Corta EVO blok trots als ‘compleet nieuw’, in werkelijkheid borduurt de krachtbron verder op het 1.187cc Bialbero CorsaCorta motorblok dat vijftien jaar geleden al de dienst uitmaakte in onder andere de Moto Morini Granpasso.

In de moderne versie is dat Euro5+ conform blok goed voor 125 pk; een quickshifter, vier rijmodi, bandenspanningssensoren, bochten-ABS en tractiecontrole behoren tot de standaarduitrusting, net als de dodehoekwaarschuwing.

Moto Morini X-Cape 1200

Het frame is een combinatie van stalen buizen en aluminium balken en wordt gekoppeld aan een 610 mm lange swingarm voor maximale grip, vooraan biedt de vork 170 mm veerweg en een volledige instelbaarheid, achteraan is dat 160 mm. Rond het 19” voorwiel en 17” achterwiel liggen Pirelli Scorpion Trail banden, Brembo levert de remmen. Opmerkelijk: Moto Morini maakt melding van een 7” TFT-dashboard met geïntegreerd navigatiesysteem.

Moto Morini Milano

Motorisch is de Milano identiek aan de X-Cape 1200, visueel tapt de naked bike uit een compleet ander vaatje. Met zijn ronde koplamp, brede schouderpartij, laag silhouet en dikke uitlaten aan één kant van het achterwiel doet de Milano een beetje terugdenken aan de Moto Guzzi Griso.

Moto Morini Milano

Zit het Corsa Corta EVO blok bij de X-Cape verstopt achter grote kuipdelen, dan kan je de krachtbron in de Milano wel compleet bewonderen.  De dikke naked staat op 17 duim wielen en is voorzien van een 5” TFT-dashboard met connectiviteit. De zithoogte van 800 mm en het geclaimde rijklare gewicht van minder dan 210 kilo moeten deze stevige jongen binnen het bereik van flink wat motorrijders brengen.

Corsaro 750 & Corsaro Sport
De Corsaro is nog zo’n legendarische modelnaam die zijn rentree maakt, in een naked versie en een gekuipte Sport-variant. Met die Sport presenteert het nieuwe Morini trouwens zijn eerste echte sportmotor. De 749cc krachtbron is voor de gelegenheid geen paralleltwin (daar hebben we er intussen echt wel genoeg van), maar een 90° V-twin met contra-roterende krukas en droog carter.

Moto Morini Corsaro 750

Het blok is goed voor 96 pk, een versie met gehalveerd vermogen zal beschikbaar zijn voor wie met een A2-rijbewijs rond snort. Het zadel zit op 840 mm hoogte en Morini meldt een rijklaar gewicht van minder dan tweehonderd kilo en een top van meer dan 210 kilometer per uur.

Op de naakte Corsaro 750 zit je twee centimeter lager (zithoogte: 720 mm) en hou je een klassiek stuur vast in plaats van clip-ons. De twee uitlaten aan elke kant van de 190 mm achterband geven de kont van de Corsaro 750 een meer dan volwassen formaat.


Nu al je spaarvarken aan diggelen slaan of een bankoverval plannen hoeft niet, de nieuwe Morini’s zullen ten vroegste eind 2024 bij de dealer staan.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red