Moto Morini lanceert Calibro custom

Moto Morini Calibro

Nu het herboren Moto Morini met de Seiemmezzo en X-Cape een solide voet aan de grond heeft gekregen in de middenklasse naked- en allroadsegmenten, wordt op modulaire wijze verder gebouwd aan een compleet modelgamma. Het volgende segment waarin Moto Morini een woordje van betekenis wil gaan meepraten is dat van de customs, en wel met de kakelverse Calibro.

Geen idee hoe ‘Baukastenprinzip’ klinkt in het Sino-Italiaans, maar het werd wel degelijk goed begrepen in Moto Morini’s European Style Centre in het Italiaanse Trivolzio. Er wordt sneller, efficiënter, kwalitatiever en kostenbewuster ontwikkeld door maximaal vast te houden aan één basisplatform dat op cruciale plekken aangepast wordt om zo tot verschillende modellen in verschillende marktsegmenten te komen.

Moto Morini Calibro

Sinds de recentste wedergeboorte van Moto Morini wordt er vooral gewerkt op een platform dat gekenmerkt wordt door een heel traditioneel gelast stalen dubbel wiegframe rond een eenvoudige 650cc paralleltwin. Dat platform mag dus ook de basis vormen voor deze Calibro, al lijkt het inmiddels bekende motorblok uit de X-Cape en Seiemmezzo niet geheel ongemoeid gelaten. De Italiaanse designers hebben in elk geval de kettingaandrijving vervangen door een riem om beter tegemoet te komen aan de wensen van de customrijder.

De zadelpartij is naar beneden gedrukt (zithoogte 720 mm) terwijl het balhoofd naar boven werd geduwd voor een ergonomische driehoek tussen zadel, voetsteunen en stuur op maat van customrijders. Vul die basisset-up aan met een 18 inch voorwiel en een 16 inch achterwiel en pronto, je hebt een custom. Aha, een spaghettichopper dus? Neen, die fout heeft Moto Morini ooit al gemaakt in de vorm van de weinig succesvolle Excalibur en die val wordt dan ook zorgvuldig vermeden.

Moto Morini Calibro

Want dankzij de strak vormgegeven tank, dito topkuipje en de vakkundig ingepakte radiator mag de Calibro zonder blozen naast de concurrerende customs-met-paralleltwin plaatsnemen. In elk geval wat zijn styling betreft, maar ook zijn uitrusting ligt in de lijn der verwachtingen in het segment. De ledkoplamp maakt de Calibro herkenbaar in de massa, en dingen als de verstelbare voetsteunen en verwijderbaar duozadel maken hem zelfs wat innovatief.

Vermogenscijfers werden (net als prijzen) nog niet meegedeeld, maar zowel de Seiemmezzo als de X-Cape staan in de boeken voor 60 pk dus de Calibro ligt naar verwachting in dezelfde lijn. Een 35 kW-versie is beschikbaar.

Moto Morini Calibro

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan