Mooiste van de straat: BMW K 1100 LT caféracer

BMW K 1100 LT caféracer

Heel lang houdt hij zich nog niet bezig met customs bouwen, maar Brian Hopman blijkt maar weinig tijd nodig te hebben om indruk te maken. Een klassieke en vooral degelijke BMW K 1100 LT werd volledig omgetoverd tot een stoere caféracer. Tijd om eens het verhaal achter dit kunstwerkje aan te horen.

Als we na lang zoeken eindelijk een geschikte plek hebben gevonden om foto’s te maken, is de volledig omgebouwde BMW K 1100 van Brian Hopman nog maar nauwelijks op z’n jiffy geploft of de eerste goedkeurende duim wordt omhoog gestoken. De passerende fietser blijkt nog een prima flexibiliteit in zijn nek te hebben.

Niet veel later ontvangt de Vinkeveense custombouwer een tweede compliment als een vrachtwagenchauffeur op het bedrijventerrein, inmiddels dus dienstdoende als fotolocatie, het nodige aluminium komt lossen. “Mooi ding, hoor”, laat de man weten. Na een rondje rondom de motor is de nieuwsgierigheid nog niet volledig gestild en dus steekt de custombouwer van wal over zijn BMW. Een verbaasd gezicht van de trucker volgt. “Je hebt er wel werk van gemaakt, zeg. Daar mag je flink trots op zijn. Het ziet er echt gelikt uit, prachtige afwerking. Deze fiets had zo uit een fabriek kunnen komen.”

BMW K 1100 LT caféracer

En inderdaad, Hopman heeft flink zijn best gedaan om ervoor te zorgen dat nog maar weinig mensen kunnen herkennen welke donorfiets hier is gebruikt. “Dit is de tweede custom die ik heb gemaakt”, legt hij uit. “Wederom ben ik voor een BMW K 1100 LT gegaan, omdat ik alle opgedane kennis van mijn eerste bouw niet verloren wilde laten gaan. Die ervaring zie je dan ook terug in deze fiets.”

Al kijkend naar de prachtige details op de omgebouwde BMW zou je niet direct zeggen en zien dat de goedlachse projectmonteur pas twee jaar bezig is met deze hobby. “Ik ben begonnen met bouwen doordat ik op een zondagochtend een beetje door Instagram aan het scrollen was. Het was het beeld van een verbouwde BMW K 1100 waar ik op bleef hangen. Zo’n gaaf ding, gecreëerd door custombouwer Trevor Ditson. Gelijk had ik zoiets van, dat wil ik ook. Een dag later kocht ik er eentje.”

Hoewel de passie voor het customizen via een socialmediapost verloopt, zijn er eigenlijk twee andere hoofdschuldigen ‘verantwoordelijk’ voor Brians ontstane passie voor motoren: zijn vrouw Jodie en opa Rinus.

BMW K 1100 LT caféracer

“Drie jaar geleden leerde ik Jodie kennen en op dat moment was zij bezig met motorrijlessen. Ik vond dat ook mooi, maar ben uiteindelijk pas begonnen door haar verjaardagscadeau. Zij gaf me namelijk mijn eerste motorrijles. Doordat we op dat moment in de coronacrisis zaten, had ik ook zeeën van tijd om daarmee te beginnen. Eigenlijk is mijn vrouw dus de schuldige van dit alles”, glimlacht hij.

Toch was het motorrijden hem niet helemaal vreemd. Als jong jochie is hij vaak met vriendjes bij opa Rinus te vinden, waar ze samen de nodige gekkigheid uithalen. “Mijn opa woonde in de Schoorlse duinen en had een achtertuin van zo’n vier à vijf voetbalvelden groot. Lekker klooien met brommertjes, heerlijk was dat. Daar heb ik leren rijden en op hetzelfde moment is ook mijn liefde voor techniek ontstaan.”

Hoewel Brian Hopman inmiddels al flink wat jaren een technisch beroep uitoefent, was het niet zo heel vanzelfsprekend dat hij in die sector terechtkwam. Zijn opa werkte voor Staatsbosbeheer, terwijl Brians vader en oom zich ophouden in de groenvoorziening. “Ik heb de land- en tuinbouwschool gedaan en ook afgerond, maar merkte dat ik me liever met techniek bezighield. Daarom ben ik een studie bedrijfswagentechniek gaan doen, waarna ik me ben gaan toeleggen op TIG-lassen.

BMW K 1100 LT caféracer

Op die manier ben ik bij mijn huidige werkgever binnengekomen en inmiddels opgeklommen tot projectmonteur.” De kennis en ervaring die hij daar opdoet, kan Brian perfect gebruiken tijdens het customizen van motoren. “Ik ben nog niet heel lang bezig met deze hobby, maar door mijn achtergrond kan ik vrij snel grote stappen maken. Dat zie je ook terug in mijn eerste en tweede bouw van de BMW K 1100. Daar zit echt een megaverschil tussen.”

Niet alleen Brians eigen kennis wordt in de projecten gestopt, ook die van collega Stefan. “Hij is echt mijn sparringpartner en net zo enthousiast als ik”, meent de Vinkeveense bouwer. “Kom ik met een idee of schets aanzetten, gaat hij gelijk aan de slag. Hij is engineer en weet dus precies wat er wel en niet mogelijk is. Veel ideeën voor de bouw van de BMW zijn dan ook met hem besproken. Het is wel fijn als je elkaar goed verstaat op dat vlak.”

Door de goede samenwerking is er een geweldig mooi eindresultaat gekomen. Het kan dan ook niet anders dat Hopman een zeer trotse eigenaar is van deze custom. “En eigenlijk al helemaal omdat ik nauwelijks ruimte had om de motor te verbouwen. Nu beschik ik over een ruime garage naast het huis, maar de bouw is nog in het vorige huis gedaan. Daar had ik een schuurtje van drie bij twee meter. Ik moest mijn eerste custom, die andere BMW K 1100, altijd buitenzetten om voldoende plaats te hebben om te kunnen werken.”

BMW K 1100 LT caféracer

Hoewel hij uiteraard niet alle uren heeft geteld, verwacht Hopman dat er zo’n 160 uur werk in de volledig getransformeerde BMW K 1100 is gestopt. En dan rekent hij nog niet eens het voorbereidende werk mee. “Voordat ik de motor kocht, lag de logeerkamer al helemaal vol met allerlei onderdelen. In mijn hoofd zag ik grof al een totaalplaatje en daarop ben ik voort gaan borduren.”

Na de voorbereidingen werd de motor, een voormalige reservemotor van de marechaussee, volledig uit elkaar getrokken. “Veel originele onderdelen vind je niet meer terug. Het blok is nog wel standaard, maar ook dat heb ik gereviseerd en optisch aangepast. Het moet bij mij allemaal perfect zijn.”

Doordat Brian al flink wat onderdelen had verzameld voor de aankoop van zijn K was het vooral passen en meten. “Ik vind het soms net op Lego lijken, waar ik vroeger veel mee heb gespeeld. Ook daar moet je alles passend maken om tot een mooi resultaat te komen. Het hoort allemaal niet bij elkaar, dus je moet creatief zijn. Zo zit er bijvoorbeeld een Öhlins voorvork van een Aprilia RSV1000 in, waardoor ik andere kroonplaten nodig had. Samen met Stefan ben ik daarvoor aan de slag gegaan.”

BMW K 1100 LT caféracer

Hopman is daarnaast ook zelf aan het digitaal tekenen geslagen, zodat hij de nodige onderdelen met een 3D-printer kan vervaardigen. “Dat is ook een beetje uit de hand gelopen, want inmiddels doe ik wat online verkoop met die producten. Daarom ben ik nu ook officieel ingeschreven met mijn bedrijfje.”

En dat doet Hopman onder de naam CCR Custom Cafe Racer, zoals hij ook bekend is op Instagram. “Tijdens het verbouwen van mijn eerste motor raadden meerdere mensen me aan om op Instagram te gaan. Gewoon delen wat je doet, daar is publiek voor, zeiden ze. Uiteindelijk heb ik geluisterd naar hun advies. In het begin krijg je dan eens tien likes en dan denk je al snel, waarom doe ik dit eigenlijk? Uiteindelijk ben ik er maar gewoon mee doorgegaan en op het moment dat ik met mijn tweede BMW K 1100 begon, is eigenlijk mijn Instagram ontploft. Ineens kreeg ik enorm veel volgers en werden mijn video’s goed bekeken.”

Door deze enorme groei heeft de custombouwer flink wat bereik om zijn producten op de juiste manier te promoten. Om een indicatie te geven van de grootte, Brians best bekeken video trok meer dan een miljoen views. “Ik bouw wat ik zelf wil en dat blijkt in de smaak te vallen. In eerste instantie was het niet mijn bedoeling om die eigen onderdelen te verkopen, maar het is uiteindelijk een leuke manier geworden om mijn hobby wat beter te kunnen bekostigen.”  

BMW K 1100 LT caféracer

Hopman is een bezige bij, want het verbouwen van motoren doet hij naast zijn drukke baan en het renoveren van zijn huis. En dan is er ook nog eens een kleine spruit op komst voor Brian en Jodie. “Alles draait om evenwicht”, meldt hij. “Ik ben niet iemand die ’s ochtends opstaat, naar zijn werk gaat, terugkomt, een douche pakt, wat eet en dan op de bank ploft. Dat vind ik zonde van mijn tijd. Ik ben zoveel mogelijk bezig, zodat ik voldoende tijd heb om samen met mijn vrouw te zijn, maar ook mijn hobby uit te kunnen oefenen.”

Er komt echter één klein probleem om de hoek kijken voor de fanatieke custombouwer. “Ik kan me helemaal verliezen in dat sleutelen. Vergeet ik de tijd en dan kan het weleens gebeuren dat ik ’s nachts nog bezig ben, omdat ik per se nog een bepaalde klus aan de motor wil afronden. Het voelt soms als een soort van verslaving om het voor elkaar te krijgen.” 

BMW K 1100 LT caféracer

Hoewel hij eind 2022 de bouw van de tweede BMW K 1100 afrondde, is het voor Brian nog altijd een voortdurend project. Met regelmaat zijn er namelijk aanpassingen die hij doorvoert aan de B4, oftewel ‘BMW Built By Brian’. Zo laste hij al meerdere uitlaten voor zijn custom, puur om weer meer ervaring op te doen en een andere look te ontdekken. Inmiddels is er al een plan ontstaan om een derde custom te gaan bouwen. En ditmaal is het geen K 1100, maar een Honda GL500.

“Dat blok vind ik zo gaaf, hoe dat in elkaar zit. Ik zag er eentje goedkoop staan en dan kan ik me niet in houden, hè. Ik beschouw het als een side project, dus ik ga eens rustig bekijken wat ik precies met die fiets wil gaan doen. Voor mijn gevoel kan het nog twee richtingen opgaan. Heel minimalistisch of juist een fiets met een serieuze kappenset. Dan kan ik die zelf 3D-printen, ook leuk.”

BMW K 1100 LT caféracer

Hopman kan niet bevroeden waar deze nieuwe hobby hem naar zal leiden, want er zijn verschillende paden die hij zou kunnen bewandelen. Een duidelijke keuze wil Brian op dit moment nog niet maken. Het enige waar hij zeker van is, is het feit dat hij na de afronding van zijn GL500-project voor een derde maal zijn creativiteit los gaat laten op de klassieke K 1100 van BMW.

“Ik ben verliefd geraakt op dat model en heb nog wel wat ideeën voor die motor. Dus een derde verbouwing van een K gaat wel gebeuren. De voorbereiding ben ik alvast begonnen, maar het zal nog wel even duren voordat ik er aan begin. In ieder geval ben ik van plan om weer een grote stap te zetten, door bijvoorbeeld onderdelen te ontwikkelen die ik nog niet eerder ben tegengekomen op een K 1100. Hopelijk lukt dat ook allemaal.”

Tekst en fotografie Jarno van Osch/Shot Up Productions

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke