KTM SuperDuke 990 (2007 – 2013)

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een geteste nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar de hooligan der hooligans: de KTM 990 SuperDuke.

Vloeistofgek. twin | 999,8 cc | 120 pk | 186 kg | 18,5 l. | ± € 5.000,00

Wat is het?
KTM’s kijk op een naakte sportmotor, die de reputatie van de Oostenrijkers als makers van compromisloze sportmotoren in gewapend beton cementeerde. De SuperDuke begon z’n leven als 950, maar kreeg in 2007 het 990 LC8 blok met injectie. Verder krijg je een stuur, wielen en een zadel. Dat is het. Dat is genoeg. O, en meer hysterische lachbuien per kilometer dan gezond kan zijn voor een mens.

Wat moet ik weten?
Waar je aan begint. De SuperDuke 990 is een van de meest nerveuze en viscerale motorfietsen die ooit zijn gebouwd.
Het insturen, de gasrespons, de remmen: werkelijk alles staat strakker gespannen dan de leiband van een pitbull met ADHD en een cocaïneverslaving. Leuk, uiteraard, maar het kan ook wat vermoeiend zijn. Passagiers meenemen mag je vergeten en ver rijden ook, want een SuperDuke zuipt meer dan Liesbeth Homans en Ludo Van Campenhout op  een N-VA-nieuwjaarsreceptie.

Tips van Experts?
Ondanks z’n hooligankarakter hebben SuperDukes de naam vrij betrouwbaar te zijn. Begin met het checken op valschade. Het frame rond de voetsteunen is een goeie plek om te kijken of de SuperDuke al asfalt heeft gekust. Controleer ook zeker de lagers van het balhoofd. Een SuperDuke komt makkelijk omhoog, maar even makkelijk ook weer naar beneden, wat lagers niet leuk vinden. Het blok kan ruw klinken bij het starten, maar dat is normaal. Rond 15.000 kilometer wordt meestal de waterpomp vervangen. Check ook op lekken van de rempomp en de schokdemper achteraan. En calculeer in om op termijn de veren te laten reviseren, zodat je optimaal van het rijwielgedeelte kan profiteren.

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse