KTM 990 Adventure (2006 – 2013)

€ 5.500,00 – € 9.500,00 | 999cc | watergekoelde V-twin,
| 95 pk | 209 kg | 19,5 l.

Wat is het?
KTM’s opvolger van hun eerste ‘grote’ enduro, de 950 Adventure met LC8-blok. De Adventure was gebaseerd op de Dakar-winnende machine van de betreurde Fabrizio Meoni en liet KTM dus meespreken met de grote jongens. Maar KTM zou KTM niet zijn mochten ze niet een andere weg ingeslagen hebben. En in het geval van de Adventure was dat een onverharde weg. Met z’n 21 inch voorwiel en grote veerweg op de zacht afgestelde WP-veren is het nog steeds een van de beste ‘grote’ offroaders. Terwijl hij ook op het asfalt zeker z’n mannetje kon staan. Windbescherming en zitcomfort schieten er wel wat bij in, maar als je grotendeels rechtstaand rijdt, mis je dat niet. Hier op de redactie nog steeds een van onze favoriete motoren aller tijden.

Wat moet ik weten?
De 990 is een hoge motor, dus mensen die niet vooraan stonden toen de benen werden uitgedeeld, zoeken beter een alternatief. De 990 Adventure kreeg als grootse nieuwigheid injectie, waar de 950 voorganger het nog met carbu’s deed. De 990 is dan ook iets krachtiger en flexibeler, maar mist een beetje de directe gasrespons van de 950. De voorrem was niet de krachtigste, maar dat moest wel gezien de zachte, offroad-gerichte voorvork. Het ABS kan ook uitgeschakeld worden, wat goed is, want wie niet gaat offroaden met de Adventure mist een groot deel van de fun.

De ‘S’-versie is nog meer offroad-gericht, met nog meer veerweg.

Tips van Experts
Een model van na 2009 is aan te raden omdat die een nieuwe ECU meekregen die problemen met de gasrespons op vroegere modellen verhielp. Vanaf de 950 voorloper waren er regelmatig problemen met de balansas, die ook de waterpomp aandreef. Dus check zeker de onderhoudsgeschiedenis. Een vaak voorkomend probleem zijn de bouten die van de kettingbeschermer die durven los te komen, dus dat check je beter regelmatig even. En de bekabeling rond het balhoofd kan ook een heikel punt zijn. Daarnaast mag je ook rekenen op snel slijtende achterbanden, maar dat kan je ook als een pluspunt zien.

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse