Honda XRV750 Africa Twin (1989-2003)

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een geteste nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar de voorvader van de langverwachte Honda CRF1000L Africa Twin: de XRV750 Africa Twin.

Vloeistofgek. V-twin | 742cc | 61 pk | 218 kg |  23 l. | € 2.200,00 – € 5.000,00

 

Wat is het?
Eind jaren 80 slaagde Honda erin om de rally Parijs-Dakar maar liefst vier keer te winnen met de NXR750. Uit dat succes bloeide een straatversie van die motor: de XRV750 Africa Twin. Hij deed z’n intrede in december 1989 en vertoonde veel uiterlijke gelijkenissen met de winnende NXR. Een 742cc V-twin met 6 kleppen zorgde voor een eerder beperkte, maar wel heel bruikbare 61 pk. De Africa Twin was duidelijk klaar voor het ruigere werk, met z’n dubbele koplampen, lange zadel, windscherm en motorbescherming. In 1992 kreeg de Honda een eerste update met de toevoeging van een tripcomputer, een jaartje later kwam er een nieuw frame, een lager zadel, verschillende aanpassingen aan het motorblok en andere kuippanelen. In ‘96 werd de Africa Twin nogmaals aangepakt met onder andere een beter zadel, een grotere uitlaat en een verbeterde koppeling. 2003 is het laatste productiejaar voor de ondertussen iconische XRV750.

Wat moet ik weten?
De Africa Twin werd in de beginjaren al bejubeld om zijn goede rij-eigenschappen en wordt dat nu, 27 jaar later, nog steeds. Het is met een rijklaargewicht van 218 kg nochtans een vrij zware machine, maar die kilo’s lijken wel te verdwijnen als je er eenmaal mee aan het rijden bent. Door het brede stuur en de smalle banden stuur je hem waar je wil, en hij blijft zowel on- als offroad altijd stabiel. De V-twin mag dan niet al te veel paarden leveren, het is wel een oerbetrouwbaar blok dat zonder al te veel problemen honderdduizenden kilometers kan afmalen. Wij vonden op tweedehandssites een erg verzorgde modeljaar 2003 met maar 22.000 km op de teller. Het is tevens ook het duurste exemplaar dat we in België vinden, maar dan nog is de vraagprijs slechts 5.000 euro. Past mooi binnen ons budget…

Tips van experts
Net als het motorblok is ook de rest van de Africa Twin één en al betrouwbaarheid. Zelfs na zovele jaren op de weg zijn er nog steeds geen grote problemen gevonden. Er kan hier en daar wat roest optreden, zeker als je veel offroad gaat, en met koffers wordt de Honda behoorlijk gevoelig voor zijwind. Voor de rest is er achteraan wat weinig plaats en kunnen de zijspiegels behoorlijk trillen. Oh ja, met een zadelhoogte van 860 mm is het ook niet meteen een erg geschikte motor voor kleine mensen.

 

 

Deel

Gerelateerde artikels

Suzuki stickerset

Stickertuning voor GSX-8S en R  

De GSX-8S en zijn gekuipte broertje GSX-8R zien er sowieso al verre van verkeerd uit; maar omdat alles altijd beter kan komt Suzuki nu met

Yamaha MT-09

Kort getest: Yamaha MT-09

Toen Yamaha in 2005 met de MT-01 de eerste Master of Torque uitbracht, was dat letterlijk een donderslag bij heldere hemel. Vanwege de prijs, het