Honda CB650R Neo sports

In de categorie ‘die hadden we zien aankomen’ krijgen ook Honda’s middenklasse vierpitters een make-over – zij het in twee totaal verschillende stijlen. Beginnen doen we met de naakte variant: kwam Honda twee jaar geleden nog met een vernieuwde CB650F op de proppen, deze wordt vanaf nu vervangen door de CB650R – die veel meer de ‘Neo Sports Café’-insteek van grote broer CB1000R volgt dan die van de streetfighter van weleer. Dat vertaalt zich zowel in het silhouet als in de ledverlichting en het nieuwe TFT-dashboard.

De bekende, maar licht gekietelde 649cc vier-in-lijn wordt opgehangen in een nieuw lichtgewicht frame (-6 kg), klimt vanaf nu 1.000 toeren hoger en genereert 5% meer vermogen boven de 10.000 tpm (95,2 pk bij 12.000 tpm, 64 Nm bij 8.500 tpm). Voor moet een 41 mm Showa SFF UPSD de nodige feedback verzorgen (instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping), achter doet de CB het met een monoshock met directe link. Verder pakt de 650 uit met Honda Selectable Torque Control (HSTC, oftewel uitschakelbare tractiecontrole), een assist/slipper- koppeling en radiaal gemonteerde Nissin vierzuiger remklauwen. Volledig toegesneden op een sportieve rit dus, wat Honda ertoe genoopt heeft om ook de rijhouding aan te passen: zo werd het stuur verder naar voren en lager geplaatst, terwijl de voetsteunen een stukje hoger en verder naar achteren werden gepositioneerd.

Deel

Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed

Ultiem veilig is het misschien niet, handschoenen die stoppen bij de pols. Ga je op je giechel, dan zijn je