Dromen op dinsdag: MV Agusta Brutale 1000 RR Blue & White M.L

Tegenwoordig mag je je gelukkig prijzen als je tot het selecte clubje behoort dat zich een MV Agusta kan permitteren, en/of snel genoeg bent om één van de gelimiteerde edities in huis te halen. Heb je geen nood aan een clubje en speel je liever solo-slim? Sla je spaarvarken dan als de wiedeweerga de harses in, want de mannen op de oevers van het Varese-meer, hebben een nieuw uniek stuk in petto: de MV Agusta Brutale 1000 RR Blue & White M.L. Interpreteer die ‘uni’ trouwens gerust als uno, ofte eentje.

 class=


Azurri
In de basis is de B&W M.L. een standaard Brutale 1000 RR – nu ja, wat heet, met dik 200 pk en meer carbon dan de gemiddelde tijdritfiets. Over die betrekkelijk aantrekkelijke basis goot MV’s hoofdontwerper Adrian Morton een prachtige laklaag, die geïnspireerd is op het rijke verleden van de Italianen. Zo moeten wij – niet toevallig – meteen denken aan de Brutale 910R Italia, de motor die gebouwd werd als ode aan de winst op het WK voetbal van 2006. Wistjedatje van de dag: elk van de Azurri – de spelers van de Italiaanse nationale ploeg – én coach Marcello Lippi kregen van Castiglioni zo’n 910R Italia cadeau.

 class=


001/001
Maar de kenners ontdekken ook vleugjes uit de Brutale 800 Italia (2013) én de Brutale America in de nieuwkomer. Al heeft deze ravissante einzelgänger nog meer in petto: zowel het frame als de stukken van de swingarm krijgen een matgouden likje verf, evenals de gesmede alu velgen met zwarte details én deze telg krijgt een knappe racetankdop.


Verdere details ontbreken voorlopig, maar zowel remmen, ophanging als uitlaat lijken overgenomen van de standaardversie. Ergo: 208 pk voor 184 kg, vier rijmodi, en een top van 300 km/u. Al betwijfelen we of deze machine die ooit zal bereiken. De gelukkige eigenaar krijgt namelijk een certificaat overhandigd waar die moker van een serienummer op staat te blinken. 001/001. Slik.

Een richtprijs hebben de Italianen niet meegegeven, maar eh… als je naar de prijs moet vragen…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red