De supersport is dood, leve de Daytona!

Triumph Daytona 660

We kunnen (en willen) het niet langer ontkennen, de supersport is aan een opvallende revival bezig. Nadat het ooit zo populaire genre in de jaren 10 van deze eeuw een stille dood leek te sterven, buitelen de merken nu over elkaar heen om hun nieuwste sportieve middenklasser aan het publiek voor te stellen. Zo ook Triumph met de hagelnieuwe Daytona 660.

Nu moet het wel gezegd dat de supersport van nu een hele andere is dan die van pakweg twintig jaar geleden. Dit zijn geen eenkennige hardcore circuitmachines waar je toevallig ook mee de straat op kunt, maar eerder allround motoren met een sportieve inslag.

Triumph Daytona 660

Ook Triumph haast zich te zeggen dat de Daytona 660 toch vooral gericht is op ‘alledaags gebruik’, getuige ook de ontspannen set-up van de driehoek zadel-stepjes-stuurhelften. Laatstgenoemde staan bijvoorbeeld boven de kroonplaat. Daarmee nestelt de Daytona 660 zich ergonomisch tussen de relatief hardcore Yamaha R7 en de vrij toeristisch ingestelde Kawasaki Ninja 650, waarmee we meteen twee grote concurrenten hebben genoemd.

Ook de opgefriste Honda CBR650R en de eveneens nieuwe Suzuki GSX-8R passen trouwens naadloos binnen dit rap groeiende genre. Dat gezegd hebbende, waar drie van de vier zojuist genoemde concurrenten terugvallen op een paralleltwin, onderscheidt de Daytona zich met zijn onmiskenbare drie-in-lijn.

Triumph Daytona 660

De Daytona 660 is de derde aftakking binnen de 660-stamboom. Na de naakte Trident 660 en de allround Tiger Sport 660 neemt het platform nu de sportieve afslag met de Daytona 660. Triumph’s nieuwste bouwt verder op dezelfde basis, maar dat neemt niet weg dat Hinckley er onderhuids flink de bezem doorhaalde.

Zo ging het inwendige van de 660cc driecilinder flink op de schop om de prestaties een bijpassende oppepper te geven. Krukas, nokkenas, zuigers zijn nieuw en ingesteld op hogere toerentallen, met als resultaat dat de Daytona nu 17 % meer vermogen en 9 % meer koppel uit het blok peutert, wat zich op papier vertaalt tot een topvermogen van 95 pk bij 11.250 tpm en 69 Nm aan koppel bij 8.250 tpm. Tachtig procent van dat koppel baant zich al vanaf 3.000 tpm een weg naar het achterwiel.

Triumph Daytona 660

Kortom, de Daytona tapt duidelijk uit een potenter vaatje dan zijn twee stalgenoten. De aansturing van de drie gaskleppen is digitaal via ride-by-wire, wat je dan ook meteen in staat stelt om vanuit het zadel drie ride modes te selecteren; Sport, Road en Rain. Sport kenmerkt zich door een kwiekere gasrespons en minder invloed van de tractiecontrole, voor Rain geldt het omgekeerde, je snapt ‘m. De tractiecontrole is overigens ook uit te schakelen. Rap door de zesbak jagen met een up/down quickshifter behoort tot de mogelijkheden, al moet je daarvoor wel in de optielijst duiken.

Triumph Daytona 660

Je navigeert naar de verschillende modes via een lcd-dashboard met geïntegreerd TFT-display, mobiele connectie is naar goed hedendaags gebruik ook op de Daytona terug te vinden. Rijwieltechnisch leunt de Daytona 660 voor op een 41 mm Showa Big Piston upside-down vork. Bewezen techniek, zij het op de Daytona 660 verder niet instelbaar: je zult het dus moeten doen met de basisset-up. Ook achter Showa techniek, al is de monoshock in ieder geval qua veervoorspanning wel aan te passen, wel zo handig aangezien er ruimte is voor een passagier.

Standaard wordt de Daytona 660 geleverd met Michelin Road 6 rubber (120/70 – 180/55) rondom de nieuwe multispaaks gietwielen, wat net als de remmen prima aansluit bij de sportieve aspiraties. Als eerste binnen de 660-familie maakt de Daytona 660 gebruik van radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen in combinatie met 310 mm schijven.


Ook de 201 rijklare kilo’s passen in dat straatje. Niet superlicht zoals valt te verwachten met een stalen buizenframe als basis, maar verder wel ‘marktconform’ in dit semi-sportieve genre.

Met z’n frisse voorkomen en onderscheidende driecilinder is de Daytona 660 een zeer welkome aanvulling binnen dit rap uitdijende segment. Triumph verwacht de sportieve triple vanaf april bij de dealers te hebben, prijs is nog niet bekend maar uitgaande van de concurrentie zal Triumph de Daytona 660 graag tussen de 11.000 en 11.500 euro willen houden…  

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan