De cirkel is rond: Petrucci keert volgend jaar terug naar de World Superbike-paddock met Barni Racing Ducati, het team waarmee hij in 2011 meestreed in de Superstock 1000 FIM Cup en de Italiaanse Superstock-titel binnenhaalde.
Petrucci legde als racer een uniek parcours af. Hij scoorde overwinningen in de MotoGP, won al eerste MotoGP-rijder ooit een stage in de Dakar en streed het afgelopen seizoen nog tot het einde mee voor de titel in de AMA. Aan dat parcours wordt nu dus een fijn WSBK-vervolg gebreid, in afwachting daarvan blikken we alvast even terug op Petrux’ carrière.
Na drie seizoenen in het Europese Superstock 600-kampioenschap stapte Petrucci in 2011 over naar de 1000cc-klasse met Barni Racing Ducati. Zijn tweede plaats in het kampioenschap bracht hem in 2012 naar de MotoGP. Gedurende drie seizoenen reed hij met de CRT-machine van Ioda Racing met als hoogtepunten twee elfde plaatsen, op het Circuit de Catalunya en in Aragon.
Ducati geloofde in Petrucci en gaf hem in 2015 een zitje bij Pramac. Hij bevestigde dat vertrouwen met een tweede plaats op een nat Silverstone en twee zesde plaatsen in Misano en Sepang. In 2016 brak Petrucci zijn hand tijdens de wintertests en moest zich tijdens de seizoensopener in Qatar al terugtrekken. Het bleek de voorbode van een lastig seizoen, maar hij wist te eindigen voor teamgenoot Scott Redding en verzekerde zich zo van een GP17-machine.
In 2017 behaalde hij meer podiumplaatsen dan fabriekspiloot Jorge Lorenzo en kon zo voor het volgende seizoen over een GP18 beschikken. Hoewel hij slechts één podium wist te noteren reed hij consistent; en toen Lorenzo overliep naar Honda was Petrucci de vanzelfsprekende opvolger voor het fabriekszitje.
Hij deed het aanvankelijk zelfs beter dan teamgenoot Andrea Dovizioso en boekte een spectaculaire eerste thuisoverwinning op Mugello. Ducati beloonde hem met een verlenging van zijn contract, maar dat leidde tot een bizarre vormstilstand waardoor Jack Miller – zijn rivaal voor het fabriekszitje – hem in de laatste races nog kon inhalen en voor het volgende seizoen een fabriekscontract onder de neus geschoven kreeg. Petrucci boekte nog een tweede overwinning in Le Mans maar keek al met één oog naar de toekomst en naar de KTM RC16.
Hij kwam echter terecht bij Tech 3, het satellietteam van KTM, en alle hoop om competitief te zijn werd al snel de bodem ingeslagen toen hij vanwege zijn lengte en gewicht niet bij de RC16 bleek te passen, wat problemen opleverde met zowel topsnelheid als bandenslijtage.
Petrucci gebruikte zijn regenskills om in Le Mans als vijfde over de finish te gaan, maar kwam op het droge niet verder dan een tiende plaats. Samen met teamgenoot Iker Lecuona kreeg hij kort na de zomerstop te horen dat ze hun zitje zouden verliezen aan Moto2-sterren Remy Gardner en Raul Fernández.
Danilo Petrucci was al jaren fan van de Dakar Rally en toen zijn werkgever hem een KTM 450 Rally aanbood, kwam een jongensdroom uit. Petrucci schreef zowaar geschiedenis toen hij als eerste MotoGP-winnaar ook een stage van de rally won!
In 2022 strandde hij op de tweede plaats (na Jake Gagne) bij de AMA Superbikes, na een van de spannendste titelgevechten van de laatste jaren. We zagen hem het voorbije jaar op uitnodiging van Suzuki ook nog met een brede glimlach de geblesseerd Mir vervangen in Thailand.
Toffe peer Danilo Petrucci heeft dus niet alleen al een ongelooflijke veelzijdige carrière achter de rug, met de World Superbikes in het vooruitzicht schrijft ‘ie er hopelijk nog een mooi hoofdstuk bij!