BMW R nineT Racer

In deze rubriek nemen we je mee aan boord van bijzondere of spiksplinternieuwe motoren. Deze keer kruipen we in het zadel van de BMW R nineT Racer. Al een tijdje geleden zaten we hier te kijken op het minimalistische dashboard van de R nineT Scrambler. De nieuwe telg in de retro line-up van BMW, deze onlangs voorgestelde Racer, ziet er wat ‘voller’ en sportiever uit. Hoe weten de Duitsers deze keer het moderne met het authentieke te combineren?

Geschreven door Gijs Gilis.        Foto BMW

 

1. De gekende knoppenwinkel van BMW, mét uitschakelbare ABS zodat je overal met slippende wielen kunt aankomen.

2. Twee analoge tellers met links je snelheid en rechts je toerental. Ze zijn ook even groot, wat niet vanzelfsprekend is als je de styling van BMW een beetje volgt. Gelukkig maar, want ze zien er ge-woon prima uit zo.

3. Mag niet ontbreken: handvatverwarming. Zul je ook wel nodig hebben, met je dunne, leren race-handschoenen aan.

4. Mooi afgewerkt en erg verzorgd stuurtje. Lekker laag ook, zodat je steeds in de aanvalspositie zit.

5. Het belangrijkste onderdeel van de R nineT Racer: de kopkuip met ruit. Heel veel wind zal die niet tegenhouden, maar het lijkt er wel op dat je je helm er mooi onder kunt neerplanten om de laatste pk’s uit de boxermotor te puren.

6. Op de zijspiegels van de Racer is er behoorlijk wat commentaar. Velen vinden ze er te modern uit-zien voor zo’n retromotor. Mja, ze hebben wel een punt…

7. Het zit ‘m in de details. Check deze rubbertjes aan het scherm die ervoor zorgen dat de ruit zo weinig mogelijk trilt en lawaai maakt. Een kleine moeite maakt – naar alle waarschijnlijkheid – een wereld van verschil.

8.Een conventionele telescoopvoorvork, ook daar is er al heel wat commentaar op gekomen. “Het moet een UPSD zijn, ze is niet instelbaar,…” Bla bla bla, eerst proberen, dan pas commentaar geven.

9. En als wij dan ook eens kritisch mogen zijn (of de zagers uithangen, het is maar hoe je het bekijkt), dan was een wat originelere tankdop wel leuk. Een schroefdop bijvoorbeeld, staat altijd retro en racy.

10. Nog zo’n leuk detail: de stuuruiteinden. Valt weinig over te zeggen, maar ze zien er gewoon goed uit.

Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.