BMW presenteert elektrische CE 04

Het zat eraan te komen: in 2017 stelde BMW de Concept Link voor, in 2020 volgde de bijna-productierijpe Definition CE 04 en voor 2021 werd de elektrische C Evolution in alle stilte uit het gamma gehaald. En hier is ‘ie dan: BMW’s gloednieuwe elektrisch aangedreven scooter, de CE 04.

Eerst maar even de cijfers: de elektromotor met permanente magneet (te vergelijken met wat er in BMW’s plug-in hybride 225xe Active Tourer zit) levert een maximaal vermogen van 31 kW ofte 42 pk, het nominaal vermogen bedraagt 15 kW of 20 pk. Er is trouwens ook een versie met verlaagd vermogen (11 kW of 15 pk), voor beide versies bedraagt de topsnelheid 120 km/u. Het rijbereik zou goed moeten zijn voor 130 km (100 km voor de 11 kW-versie).

De lithium-ion accu wordt opgeladen met de geïntegreerde lader – dat kan aan een gewoon huishoudelijk stopcontact, een wallbox of aan een openbaar laadstation. Ook de laadtechnologie vindt zijn basis in de wagens. Laadtijd zou 4u20 bedragen, met de snellader wordt dat gereduceerd tot 1u40.

Rijmodi ECO, Rain en Road zijn standaard, Dynamic is optioneel. Eveneens optioneel: DTC (Dynamic Traction Control), ASC (Automatic Stability Control) zit er wel standaard op. Dubbele remschijven vooraan en een enkele schijf achteraan worden bijgestaan door ‘gewoon’ ABS, wil je het ABS Pro (bochten-ABS) dan moet je gaan vinken op de optielijst. Qua vering zien we vooraan een 35 mm telescoopvork, achteraan een enkelzijdige swingarm met volledig afgedekte monoshock.

De nieuwe BMW CE 04 is standaard uitgerust met een 10,25″ TFT-kleurenscherm met geïntegreerd navigatiesysteem en uiteraard connectiviteit. Speciaal voor je smartphone is er een actief geventileerde opbergruimte met USB-C-laadpoort. Ledverlichting zit rondom, Adaptive Headlight Pro is, je raadt het al, optioneel. Ook aan het gebruiksgemak werd gedacht, met opbergvakken opzij en vooraan, en een zijdelings helmvak.

En dan het design. Dat zal voor- en tegenstanders kennen… Overigens is deze kleurstelling met oranje zitje en andere oranje accenten een optie (Avantgarde).

Dat BMW met de CE 04 de pijlen vol op urban hipsters mikt, is geen geheim. Dat mag ook duidelijk blijken uit het persbericht: “De eerste vogels tsjilpen, de stadsjungle ontwaakt. Wat brengt de nieuwe dag? Tapas met vrienden in de kleine bar aan de rivier? Of de tentoonstelling in het museum voor moderne kunst? Allereerst zijn er afspraken op kantoor. Workshops, vergaderingen, klantenbezoeken. Zo voelt het leven aan. (…) Ik rijd stil, maar ik wil gezien worden. (…) Ik voel me weer als op mijn Bonanza-fiets van weleer – cool en superieur, maar tegelijk verbonden met de wereld en een stap vooruit. Technologie en stijl. Is dit vrijheid? Ja – alleen beter.”

Om het met de woorden van onze immer nuchtere hoofdredacteur te zeggen: “Waar is de tijd dat de stadsjungle ontwaakte bij het geluid van een geschaafde Bol d’Or met open Devil pot…”

Deel

Gerelateerde artikels

KTM 2025

KTM pakt fors uit in 2025

Na een afwezigheid van vijf jaar keert KTM begin november terug naar de Eicma en de Oostenrijkers zullen in Milaan niet bepaald een lege stand