Aftellen naar Nationale Tweetaktdag: Yamaha TDR250

In de aanloop naar de eerste Nationale Tweetaktdag op 25 juni nemen we je de komende weken mee op een blauw wolkje naar een paar fijne momenten/motoren uit de geschiedenis van de tweetakt. Vandaag: Yamaha TDR250.

Hoewel de Yamaha TDR250 slechts vijf jaar in productie was (van 1988 tot 1993) is hij er toch in geslaagd om in heel wat lijstjes van favoriete tweetakten op te duiken. Deze briljante lichtgewicht laat zien hoe graag Yamaha af en toe eens buiten de lijntjes kleurt.


De TDR250 was in feite een supermoto-versie van de volbloed TZR250 racer en wist met een vijftigtal enthousiaste pk’s, een vlot sturend chassis en een semi-motocross zithouding de hooligan naar boven te halen in elke eigenaar.

Hij was ook op veel vlakken zijn tijd vooruit; zo had de Yamaha zeven jaar vóór de Ducati 916 zijn intrede deed al de uitlaten onder de kont, en liet de TDR je al van supermoto proeven nog voor dat echt was ingeburgerd.


Helaas zorgden het onconventionele imago en de beperkte praktische inzetbaarheid ervoor dat de TDR250 geen commercieel succes werd. Vandaag de dag wordt de TDR echter beschouwd als een moderne klassieker en terecht vereerd als een van de beste straatracers ooit.

In deze Japanse promovideo vertellen ze net hetzelfde – of althans, dat denken we toch…

Deel

Gerelateerde artikels

Joost column

Gewoon op vakantie

Niets is dit jaar zo veranderlijk als het weer, maar mijn brakke geest valt evenmin te peilen. Verkondigde ik onlangs nog vol elan dat in

Ducati Panigale V4 S 2025

La Bomba: 2025 Panigale V4 (S)!

Terwijl andere fabrikanten hun superbike-aspiraties langzaam maar zeker aan het afbouwen zijn, pakt Ducati even vrolijk door. Kwestie van je afkomst niet verloochenen natuurlijk. Ziehier