Kort getest: Suzuki DR-Z4S

2025 Suzuki DR-Z4S

Champion Yellow No.2, bij motorliefhebbers beter bekend als Suzuki-geel, heeft iets magisch: wie ooit een knalgele Soes op noppenbanden in actie gezien heeft, vergeet die kleur nooit meer. Als er dan een fonkelnieuwe DR-Z4S in datzelfde geel klaarstaat voor een ritje op het onverhard, wekt dat natuurlijk bepaalde verwachtingen…

Het eerste wat opvalt: de DR-Z is opvallend compacter dan z’n voorganger, het design wordt bepaald door horizontale lijnen en hoekig bodywork. Terwijl de hele machine bestaat uit nieuw ontworpen onderdelen (nieuw twin spar frame met alu subframe en dito swingarm: check), bleven de aanpassingen aan het motorblok beperkt tot wat aanpassingen van de interne onderdelen – meteen ook de reden waarom er nog steeds een bak met slechts vijf versnellingen in zit.

Met 38 pk tegenover een rijklaargewicht van 154 kg was er nog wel een pk of twee speelruimte in het A2-vakje, maar voor de toegangswegen door het bos volstaat het allemaal ruim – overigens moet gezegd dat de Suzuki behoorlijk stil is, wat voor een motor als deze toch wel een pluspunt is. Kwestie van niet vroegtijdig het bos uit gejaagd te worden.

2025 Suzuki DR-Z4S

Crossen door de bossen
Klinkt een zadelhoogte van 920 mm op papier fors, met dank aan het smalle zadel en een negatieve veerweg die je mag verwachten bij een motor als deze komen ook rijders met een gemiddelde lengte prima met beide voetjes aan de grond. De DR-Z4S laat zich lichtvoetig tussen de bomen over het parcours manoeuvreren – dat mag je trouwens letterlijk nemen, want de kleine Soes voelt lichter aan dan z’n opgegeven 151 kg. De versnellingsbak doet het goed, met korte en nauwkeurige schakelwegen, en ook de remmen leveren uitstekend werk.

Wat eveneens opvalt in de positieve zin: de 300 mm bodemvrijheid: geen problemen met uitstekende boomwortels, op hellingshoek door de bossen crossen levert amper een krasje op. Ook met de warmtehuishouding zit het snor: tijdens een testdag onder een loden zon en met hoge belasting in diep zand springt de ventilator zelden aan, een teken dat de thermische huishouding in het blok goed uitgebalanceerd is.

2025 Suzuki DR-Z4S

Grapjassen
Niks dan rozengeur en maneschijn dus? Toch niet, want het IRC rubber om de 21 en 18 inch velgen is eigenlijk niet geschikt voor offroadgebruik – al helemaal niet als het zand ook wat vochtig is – en in combinatie met het lage stuur zorgt dat er in eerste instantie voor dat mijn enthousiasme meteen wat getemperd wordt. Bovendien heeft de groep journalisten die als eerste het bos in mocht zich duidelijk goed geamuseerd want de grapjassen hebben letterlijk diepe sporen nagelaten.

“De DR-Z4S ontwikkeld is met beginners, commuters en recreanten in gedachten.”

Omdat de DR-Z achteraan te zacht afgeveerd staat heeft hij wat moeite om vlot door de diepe spoorvorming te komen, maar gelukkig kunnen we daar een mouw aanpassen. Op de KYB upside-down (veerweg 280 mm) kan je de in- en uitgaande demping nog aanpassen, op de monoshock achter (veerweg 296 mm) kan je ook nog met de veervoorspanning aan de slag.

Recreanten
Wat ik tijdens de pauze dan ook doe met de tools die onder de linker zijkap verstopt zitten, al moet je voor het betere sleutelwerk aan de vering het zadel en de handgreep voor de passagier losmaken. Beetje omslachtig, al loont het wel want met de strakkere demping laat de DR-Z zich vlotter over de speciaal voor de gelegenheid aangelegde singletrack sturen. Wat mij betreft hadden er een paar pony’s extra in de stal gemogen, vooral bij het uitkomen van de bocht voelt het wat tam. Maar dan herinner ik me de woorden van projectmanager Sachio Kato eerder vandaag: dat de DR-Z4S ontwikkeld is met beginners, commuters en recreanten in gedachten. Met een balhoofdhoek van 27,5° (26,5° voor de SM) sluit de geometrie van het rijwielgedeelte daar perfect bij aan: voorrang aan stabiliteit en vertrouwen.

Conclusie
Met de DR-Z4 bedient Suzuki een segment dat de afgelopen jaren enigszins verwaarloosd werd door de Japanse fabrikanten: dat van de betrouwbare en eenvoudig te besturen allround terreinmotoren. Deze vernieuwde versie van het internationale succesnummer is wendbaar, gemakkelijk te besturen en relatief comfortabel. Toch zal de DR-Z het in deze contreien knap lastig krijgen, met een prijskaartje van – hou je vast – 9.999 euro voor zowel de offroad DR-Z4S als de straatgerichte SM. Dat je zaken als handkappen, remschijfcovers en een skidplate in de accessoireslijst moet gaan zoeken, helpt ook niet echt. Toch heeft de DR-Z4S zijn plaats; naast de nieuwe KTM 390 is het immers zowat de enige offroadwaardige speelkameraad met een vermogen van ongeveer 40 pk die legaal de weg op mag.

Plus- en minpunten
+ Lichtvoetige speelvogel
+ Stuurt, schakelt en remt uitstekend
+ Behoorlijk stil
– Vermogen tekort
– Eigenlijk ook een versnelling tekort
– Behoorlijk prijzig

2025 Suzuki DR-Z4S

Motor: 398cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde eencilinder
Boring x slag:  90 x 62,6 mm
Compressieverhouding:         11,1:1
Max. vermogen:         38 pk @ 8.000 tpm
Max. koppel:   37 Nm @ 6.500 tpm
Brandstofvoorziening:           elektronische injectie, ride-by-wire
Transmissie:    vijfbak, ketting, slipperkoppeling
Frame: stalen twin spar buizenframe, alu subframe
Voorvering:     46 mm KYB upside-down, in- en uitgaande demping instelbaar, veerweg 280 mm
Achtervering:  monoshock, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, veerweg 296 mm
Voorrem:        270 mm remschijf met tweezuigerremklauw, uitschakelbaar ABS
Achterrem:     240 mm remschijf met enkelzuigerremklauw, uitschakelbaar ABS
Banden voor/achter:  120/70-17 /140/70-17 (IRC GP-410)
Wielbasis:       1.460 mm
Balhoofdhoek/naloop:           27,5° / 107 mm
Gewicht:         151 kg (rijklaar)
Zithoogte:       920 mm
Tankinhoud:   8,7 l
Prijs Nederland:         € 9.999,-
Prijs België:     € 9.699,-

Tekst Klaus Nennewitz – Fotografie Amy Lee, Vanessa Blankenagel, Suzuki

Deel

Gerelateerde artikels

We gaan er niet onnozel over doen: november is doorgaans niet de prettigste maand om met de motor te rijden.

Nu het stof na de EICMA-storm langzaam wat neerdaalt, beginnen er wel wat zaken op te vallen. Namelijk dat er,

Bimota is recent als een feniks uit zijn Italiaanse as herrezen. Dat is niet voor de eerste keer overigens, maar