Yamaha’s middenklasse racer werd in 2022 geïntroduceerd als een van de eerste machines in het vernieuwde supersportsegment. Voor 2026 krijgt de R7 een flinke elektronica-update.
Yamaha blaast 70 kaarsjes uit en dat viert het merk onder meer door alle sportieve modellen in de 70th Anniversary kleuren te steken, waarbij genoteerd mag worden dat die rood-witte kleurstelling natuurlijk onlosmakelijk verbonden is aan de R7 superbike die in 1997 het levenslicht zag en waar Noriyuki Haga naam en faam mee maakte.
Op het eerste gezicht lijkt de 2026 R7 ongewijzigd, maar kijk je goed dan zie je kleine aanpassingen aan het uiterlijk. Zo is de voorkant van de kuip smaller gemaakt met het oog op een betere aerodynamica. In dat licht is ook de lens van de koplampunit aangepast. Verder zien we dat de vorm van de spoiler onder die koplamp iets is gewijzigd en dat de richtingaanwijzers zijn verdwenen van het kuipwerk. Die zijn namelijk verhuisd naar de spiegels, waar ze ingebouwd zijn.
Motorisch verandert er niets aan de R7. Wel is het 2026-model uitgerust met de zesassige IMU uit de R1. Daarmee worden de hellingshoekgevoelige rijhulpsystemen via de ECU van de nodige data voorzien. De nieuwe R7 heeft nu drie niveaus van vermogensafgifte die invloed hebben op zowel de gasreactie als het blokkarakter. Drievoudig instelbare tractiecontrole en dito slide control hebben invloed op de manier waarop het achterwiel reageert, Lift Control houdt dan weer wheelies in bedwang.
Bij hard remmen kan de Back Slip Regulator ingrijpen door het motorvermogen naar behoren aan te passen. Het hellingshoekgevoelige ABS kan op het achterwiel helemaal uitgeschakeld worden. Last but not least is er nog Launch Control, waarmee je jezelf richting de eerste bocht katapulteert. Naast al die rijhulpsystemen krijgt de R7 nu ook voor het eerst vier rijmodi; te weten Sport, Street, Rain en Custom. In de eerste drie zijn de instellingen voorgekookt, in de laatste kan je alle systemen naar eigen smaak instellen.
Ook mechanisch is er nog een en ander vernieuwd. Zo zijn versnellingen 1 t/m 3 iets langer gemaakt en is de overgang van 4 naar 5 versoepeld. Dit alles maakt dat de R7 wat makkelijker schakelt. Daarbij helpt ook de derde generatie (up/down) quickshifter een handje. De gevoeligheid daarvan is overigens nog instelbaar met twee voorgeprogrammeerde settings. Waar ben je zonder elektronica…
Het chassis kreeg een flinke update waarbij zowat elk element (ontwerp, buisdikte en -diameter) werd geoptimaliseerd voor een verbeterde stijfheid en wendbaarheid, terwijl ook de kroonplaat en de achterbrug herbekeken werden voor meer gevoel en een betere balans. De volledig instelbare 41 mm upside-down voorvork had voorheen stalen binnenpoten, die zijn nu van aluminium. Die gewichtsreductie van 350 gram moet bijdragen aan een lichter stuurkarakter. Nieuw op de R7 zijn de aluminium SpinForged wielen, ooit ontwikkeld voor de 2021 MT-09, geschoeid met een setje Bridgestone Battlax Hypersport S23.
Het lcd-dashboard werd vervangen voor een 5” TFT-kleurendisplay met connectiviteit. Ook de bedieningsknoppen werden geüpdatet, de R7 heeft nu immers cruise control en snelheidsbegrenzing aan boord. Naast MyRide kan je ook de Y-TRAC Rev app op je smartphone zetten. Dit systeem werd op de R9 geïntroduceerd en werkt als een datatracker voor het circuit. Zo kan je ronde- en sectortijden bijhouden, maar ook precieze data zoals hellingshoek, toerental, gasklepstand en nog veel meer gegevens. Prijs en levering van de 2026 Yamaha R7 zijn nog niet bekend.