Tweedehands: BMW HP2 Sport (2008-2010)

BMW HP2 Sport

BMW haalde op de motorbeurs van Parijs in 2007 het doek van de HP2 Sport, die in lijn met de High Performance aanpak (vandaar de afkorting HP) de limieten van het technisch haalbare op basis van de luchtgekoelde 1.170cc boxer opzocht. De HP2 Sport is namelijk een serieus opgekietelde R 1200 S.

BMW nam de 1.170cc lucht/oliegekoelde boxer van de R 1200 S als basis, maar vergrootte de diameter van zowel de in- als de uitlaatkleppen en het blok werkte met één centraal geplaatste bougie. Om de lucht zo efficiënt mogelijk naar binnen te zuigen, kreeg het nieuwe inlaattraject kortere kelken en gefreesde kanalen.

BMW HP2 Sport

Met gesmede zuigers en nieuwe drijfstangen slaagden de ingenieurs erin om het maximale toerental van de boxer op te krikken tot 9.500 toeren per minuut. Daarmee waren wel langere eerste en tweede versnellingen nodig. Allemaal inspanningen die resulteerden in een maximaal vermogen van 133 pk bij 8.750 toeren per minuut en een koppelpiek van 116 Nm bij 6.000 omwentelingen.

De machine moest op crashdieet dus ging het passagierszadel de kliko in, kuip en subframe van de HP2 waren zelfdragende constructies en zelfs de kentekenplaathouder was van carbon. Topspul van Öhlins en Brembo, een lcd-dashboard in MotoGP-stijl en volledig instelbare voetsteunen maakten het hyperexclusieve plaatje compleet. Kostprijs bij de lancering: 22.585 euro. Voor ABS betaalde je 985 euro extra.

BMW HP2 Sport

BMW’s bollebozen hadden met de HP2 Sport dan wel het technisch hoogst haalbare uit de luchtgekoelde 1.170cc boxer gepulkt, het was meteen ook het laatste kunstje van dat blok op sportief vlak. In het najaar van 2008 stelde BMW de S 1000 RR voor die met zijn 999cc vier-in-lijn gehakt maakte van de HP2. De S 1000 RR was niet alleen veel goedkoper, met ruim 200 pk was hij ook een stuk krachtiger.

Omdat de BMW HP2 zo snel werd afgelost door de S 1000 RR is het aantal verkochte exemplaren bijzonder beperkt en de meeste eigenaars hebben de machine als investering gekocht. Daardoor is er bijzonder weinig bekend over mogelijke technische mankementen waar je als potentiële tweedehandskoper op moet letten.

BMW HP2 Sport

Omdat de HP2 Sport door gefortuneerde kenners is gekocht, kan je er wel van uitgaan dat het onderhoud volgens de regels van de kunst is uitgevoerd. Ga je nu op zoek naar een HP2, hou dan wel rekening met een forse investering. Schademotoren gaan nog altijd richting de achttienduizend euro, voor exemplaren in showroomstaat moet je soms wel dertigduizend ballen neertellen…

Lucht/oliegekoelde boxertwin • 1.170 cc • 133 pk • 199 kg • 16 l • € 18.000 – € 30.000

BMW HP2 Sport

Deel


Gerelateerde artikels

Lange ritten in het zadel zorgen steevast voor de fijnste ervaringen voor motorrijders. Het gevoel van ultieme vrijheid, en dat

Wie Aprilia zegt, zegt in één zucht daarna – bijna als van nature – Factory. Deze nog sportievere jas die

Dat de sportmotor alweer een tijdje in schwung is zien we zowel in het straatbeeld als in de showrooms. Ook