Kort getest: Aprilia RS 660 Factory

Aprilia RS 660 Factory

Wie Aprilia zegt, zegt in één zucht daarna – bijna als van nature – Factory. Deze nog sportievere jas die Aprilia klaar heeft hangen voor zij die het met een maatje meer willen doen, was er alleen nog niet voor de RS 660. Tot nu!

De RS 660 vindt gretig aftrek. Geen van Aprilia’s reguliere motoren, de SR GT 200 motorscooter daargelaten, is zo populair. En geef die nieuwbakken eigenaren eens ongelijk, want de 659cc paralleltwin staat voor een nette prijs in de showrooms en heeft standaard een prima uitrusting. Maar je kan er altijd nog net iets meer uit halen.

Precies daarin komt Aprilia rijders tegemoet die al de nodige jaren ervaring onder hun riem hebben en/of zij die met de 183 kilogram lichte pretletter het circuit op willen, met meer mogelijkheden voor het fijntjes afstemmen op de eigen rijstijl. Grootste wapenfeit van de RS 660 Factory zijn dan ook de luxe veerelementen. Dat zijn niet de beperkt instelbare Kayaba’s zoals op het basismodel, maar volledig instelbare Öhlins veerpartijen.

Aprilia RS 660 Factory

Euro5+
De RS 660 heeft overall een kleine update gekregen. Dat heeft natuurlijk te maken met de Euro5+ emissienormen. Toch weet Aprilia ondanks die strengere eisen liefst 5 pk meer uit de vloeistofgekoelde tweecilinder te persen. Dat is met name te danken aan grotere, 52 mm gasklephuizen. Het totaal komt uit op 105 pk bij 10.400 tpm. Verder heeft het kuipwerk wat minimale aanpassingen gekregen voor betere koeling van het motorblok.

Dat verandert nagenoeg niets aan de looks, die naast het rijwielgedeelte en de elektronica hetzelfde zijn gebleven. Of ja, de RS heeft uiteraard wel het Factory-sausje gekregen: geen flitsend frisse kleuren als geel en blauw, maar het bekende zwart met de rode accenten die het meest opvallen op de aero features aan de voorzijde. Klapstuk is natuurlijk die brede vleugel, die als een snor onder de ledkoplampunit hangt. Daarmee ben je echt het mannetje/vrouwtje als je een dagje gaat sturen.

Aprilia RS 660 Factory

Breed inzetbaar
De RS 660 is standaard al uitgerust met een zeer grote hoeveelheid rijhulpsystemen en andere elektronische snufjes, zoals de up/down quickshifter. Veel van die systemen worden aangestuurd door een zesassige IMU die de bewegingen van de motor registreert en daarop acteert. Gaat het voorwiel omhoog, dan grijpt de machine daarop in. Als je dat wil tenminste, want bijna alle rijhulpsystemen zijn instelbaar of zelfs helemaal uit te schakelen. Dat vergt heel eventjes wat gewenning in het menu, maar als je er even de tijd voor neemt dan lukt het zelfs de onhandigste Harry.

In de basis stuurt Aprilia je op de RS 660 Factory op pad met drie rijmodi, waarbij er nog twee extra mappings te kiezen zijn in een andere, circuitgerichte dashboardconfiguratie. Die mappings hebben invloed op zowel motorvermogen (drie standen), motorrem (eveneens drie standen), tractiecontrole (acht standen), ABS als wheeliecontrole. Met de aanvulling van de volledig instelbare Öhlins NIX30 upside-down voorvork en STX46 schokdemper achter, zijn er ontelbaar veel manieren om je RS 660 Factory af te stellen zonder direct naar een specialist te moeten.

Aprilia RS 660 Factory

Brulaap
Op pad met de RS 660 blijkt dat onder dat stoere uiterlijk vooral een zeer beschaafde motor schuilt. Schakel je netjes bij 2.000 tpm op tot je met zo’n beetje 80 km/u al in de zesde versnelling rijdt, dan is het een poesje dat uit je hand eet. Trek je je van dat soort aangeleerd gedrag weinig aan en laat je de digitale naald wat verder doorlopen, dan zie je net voorbij de 5.000 tpm dat de grijze lijn overgaat in een oranje balk. Daarmee laat de machine je in feite weten dat het feest kan beginnen, aangezien je nu in de vermogenscurve ineens hard gaat klimmen richting die piek van 105 pk. Handig detail.

En dan brult hij ook bijzonder fijn vanuit het vooronder. De SC-Project uitlaat van de nog lichtere RS 660 Extrema, is helaas achterwege gelaten. Een prijsdingetje, want zou je die nog op de Factory bouwen dan stijgt de prijs nog eens met een kleine 1.800 euro. En dat terwijl de Factory door de Öhlins veerelementen nu al 2.200 euro meer kost dan een standaard RS 660, waarbij het totaal uitkomt op € 15.849,- … dan wordt een middenklasse supersportmachine toch rap erg prijzig…

Aprilia RS 660 Factory

Conclusie
De RS 660 is van zichzelf een zeer leuke motor die vanaf de eerste meters vertrouwen inboezemt. De Factory-behandeling die Aprilia de licht geüpdatete basisuitvoering nu geeft is niet heel erg ingrijpend, maar maakt deze supersport pur sang wel nog een klap verder instelbaar op jouw wensen. Nu kan dat standaard al dankzij het zeer uitgebreide en nagenoeg volledig instelbare elektronicapakket, met veel rijhulpsystemen, maar door de volledige instelbaarheid van de Öhlins veerelementen is er nóg meer mogelijk om de motor naar jouw hand te zetten. Kost een flinke duit meer, maar als je graag met dat soort instellingen aan de slag gaat is het de investering waarschijnlijk wel waard.

Aprilia RS 660 Factory

Plus- en minpunten
+ ‘Recht vanuit de Factory’ cool
+ Vederlicht en trefzeker stuurgedrag
+ Luxe veerelementen geven veel opties
– Menu en knoppen doen duizelen
– In Factory-trim geen wereld van verschil
– … en daardoor misschien wat aan de prijs

Motor: 659cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag:  81 x 64 mm
Compressieverhouding:         13,5 : 1
Max. vermogen:         105 pk @ 10.400 tpm
Max. koppel: 70 Nm @ 8.400 tpm
Brandstofvoorziening:           injectie, ride-by-wire
Transmissie:    zesbak, slipperclutch, ketting, quickshifter up/down
Frame: aluminium twin-sparframe
Voorvering:     Öhlins NIX30 43 mm upside-down, volledig instelbaar, veerweg 120 mm
Achtervering:  Öhlins STX46 monoshock, volledig instelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem:        320 mm schijven met Brembo radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen, bochten-ABS
Achterrem:     220 mm schijf met Brembo enkelzuigerremklauw, bochten-ABS
Banden voor/achter:  120/70-ZR17 / 180/55-ZR17 (Pirelli Diablo Rosso IV)
Wielbasis:       1.382 mm
Balhoofdhoek/naloop:           24,3°/ 104,1 mm
Gewicht:         183 kilo (rijklaar)
Zithoogte:       822 mm
Tankinhoud:   15 l
Prijs Nederland:         € 15.849,-
Prijs België:     € 13.999,-

Aprilia RS 660 Factory

Tekst Tom van Appeldoorn • Fotografie Guus van Goethem

Deel


Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Dat de sportmotor alweer een tijdje in schwung is zien we zowel in het straatbeeld als in de showrooms. Ook

Tijd is relatief, zei Einstein ooit. Op je krent zitten bij een kringverjaardag kan voor een hele lange dag zorgen,

Het wekelijkse snelnieuwsoverzicht in aanloop naar de Eicma, met dit keer warempel méér dan louter nieuwe 2026-kleurtjes! Zo komt Zero