Minder betalen voor méér middenklasse naked bike, dat is precies wat CFMoto met de nieuwe 675NK ten tonele voert. Te mooi om waar te zijn, of gewoonweg onwaarschijnlijk mooi? We zoeken het uit.
Met het asfalt opgewarmd en de banden ook op temperatuur komt het tempo er al meteen lekker in. Een verrassend autoluw Luxemburg strooit de ene na de andere glooiende slinger voor het voorwiel van de CFMoto 675NK, die ze stuk voor stuk met verve weet te ronden. En zo is het aan boord van deze Chinese middenklasse naked zó goed toeven, dat mijn op voorhand gematigde achterdocht als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Want enige achterdocht is wel degelijk op z’n plaats wanneer je een middenklasse naked met een 675cc driecilinder, 90 pk en 68 Nm koppel tot je beschikking hebt … voor nog geen achtduizend euro. Tel daar een instelbare KYB UPSD en monoshock bij op, plus radiaal gemonteerde J.Juan vierzuigerremklauwen, een TFT-kleurendashboard, een standaard stuurdemper én een quickshifter… Je snapt mijn punt. Je snapt mijn achterdocht. Of beter gezegd: je snapte.

Verslavend timbre
Niet dat CFMoto géén concessies deed om de kosten te drukken, overigens. Zo treffen we anno 2025 haast nostalgisch een met kabel bediende injectie aan. Of het nu oldschool gaskabelbediening is of niet: het eerste streepje gas voelt wat abrupt, maar vanaf daar valt er weinig te klagen. De triple is bruikbaar, en vanaf 4.000 tpm al zo smeuïg en koppelrijk dat je automatisch geneigd bent tot opschakelen.
Het ontbreken van ride-by-wire maakt dat de quickshifter enkel bij opschakelen werkt, al doet ie dat strak en doeltreffend. De zesbak laat zich prima beroeren, met als doel de toerenbalk bovenin het uitstekend afleesbare TFT-dash vol te laten lopen zonder al bij 6.000 à 7.000 tpm te hoeven doortrappen. Een loeihard eindschot blijft uit, maar tussen 7.500 en 9.500 toeren hangt de triple zo wel heerlijk bruikbaar aan het gas.

En tegen de tijd dat je richting rode lijn jaagt, ben je allang verslaafd geraakt aan het opzwepende timbre van deze driepitter. Niet alleen mooi om te zien, die RVS uitlaatdemper met zijn GP-achtige honingraatrastertje, maar vooral prachtig om te horen. Al is het bovenal de inlaathuil van onder de tank die hypnotiserend werkt. Toehoorders langs de kant krijgen slechts de teaser; aan boord klinkt het complete orkest in vol ornaat.
Een zware je ware?
Dat terwijl je toch echt met ‘maar’ 90 pk onderweg bent. Een zware je ware? De CFMoto 675NK maakt korte metten met die notie als het op bochtjes ronden aankomt. Zowel qua vermogen als kilogrammen is bescheidenheid hier troef. Met 189 rijklare kilo’s is de 675NK geen vedergewicht, maar van overgewicht is ook allerminst sprake en dat komt omdat het geheel goed in balans is en de afmontage voortreffelijk voor elkaar.

Zelfs de relatief budgetvriendelijke CST banden uit Taiwan doen prima zaken voor het eindoordeel. Ze warmen vlot op en rollen soepel van kant tot kant. Pas wanneer je (letterlijk) het uiterste randje opzoekt, beginnen ze aan vertrouwen in te boeten. Tot die tijd staan ze volledig tot je dienst, in samenwerking met de prima standaardsettings van de KYB vering rondom en de radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen van J.Juan.
Hoofdschudden
Wat opvalt: hoe fijn je de motor diep de bocht in kunt remmen. De remvertraging is niet alleen krachtig, maar vooral uitstekend doseerbaar. Pas wanneer je halverwege de bocht tot de conclusie komt dat je toch te hard gaat en alsnog flink in de voorrem knijpt, richt de motor zich duidelijk op … maar zolang je probeert jezelf niet in die situatie te rijden, is het desalniettemin een ruime voldoende. Dat geldt trouwens ook voor de achterrem. Die ziet er op papier weinig indrukwekkend uit (enkelzuigerklauw plus 240 mm schijf) maar werkt gewoon hartstikke goed.

De stuurdemper hoort bij de standaarduitrusting. Het feit dat die op vroege persfoto’s ontbreekt, doet vermoeden dat hij pas in een later stadium is toegevoegd. En met reden. Het lichte stuurgedrag in combinatie met de koppelrijke punch van de triple leidde in de ochtend nog weleens tot wat hoofdschudden. Geen volwaardige tankslappers, maar zonder de mogelijkheid om de voorkant even snel wat extra demping te geven, was het een minpuntje geweest. Vroegtijdig ondervangen dus. En merkbaar effectief.
Dikke duim
En zo komt het cirkeltje toch bijna rond. Tot besluit lopen we de details nog wel na, maar nog altijd bekruipt me het gevoel dat dit bijna niet waar kan zijn. Randzaken als spiegels die zowel goed verstelbaar zijn als fraai vormgegeven, standaard verstelbare rem- en koppelingshendel en knoppenpartijen die simpel maar doeltreffend zijn en niet goedkoop of breekbaar aanvoelen. De ledverlichting rondom is poepiechic, zeker de achterlicht-unit met geïntegreerde richtingaanwijzers.

Ook het dashboard verdient een dikke duim. Kraakhelder en goed afleesbaar, en al is ook hier weer eenvoud de kunst; het zit er wel op. En nee, je krijgt geen enorm elektronicapakket met vier standaardrijmodi met nog eens vier om zelf in te stellen en op te slaan. En ja, tractiecontrole is van de partij, zij het in twee standen plus de mogelijkheid het volledig uit te zetten.
Conclusie
De meeste dromen zijn bedrog, maar als ik van de CFMoto 675NK stap dan lach ik nog. En toegegeven: middenklasse nakeds zijn zelden dé droommotor. Maar het zijn wel de machines waarop menigeen z’n eerste motorkilometers maakt. En we hebben allemaal ooit onze zuurverdiende spaarcenten tegen onze eerste motor aangerold. Dan telt elke euro. Als je dan kunt opstappen en vertrekken met zo’n uitgekiende standaarduitrusting, en onderweg zo veel vertrouwen en lol uit het rijden kunt halen als op deze 675NK, dan is van een nachtmerrie allerminst sprake. Integendeel. Droom dus lekker verder, of word wakker, wrijf de ogen uit en dan misschien toch maar een proefrit boeken.

Plus- en minpunten
+ Vertrouwenwekkend rijwielgedeelte – zeker voor die prijs
+ Smeuïg en leuk blok – zeker voor die prijs
+ De standaarduitrusting – zeker voor die prijs
– CST rubber kon beter
– Remlicht niet superovertuigend
– Dat dit geen zes pluspunten mogen zijn, want DIE PRIJS!
Motor: 675cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde DOHC drie-in-lijn
Boring x slag: 72 x 55,2 mm
Compressieverhouding: 11,5:1
Max. vermogen: 90 pk @ 11.000 tpm
Max. koppel: 68 Nm @ 8.250 tpm
Brandstofvoorziening: elektronische injectie
Transmissie: zesbak, ketting, up QS
Frame: stalen perimeterframe
Voorvering: 41 mm UPSD KYB vork, volledig instelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: KYB monoshock, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem: 300 mm schijven, radiale J.Juan vierzuigerremklauwen, ABS
Achterrem: 240 mm schijf met J.Juan enkelzuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 120/70-R17 / 180/55-R17 (CST Migra S3N)
Wielbasis: 1.400 mm
Balhoofdhoek/naloop: 26,5°/ 94 mm
Gewicht: 189 kg (rijklaar)
Zithoogte: 810 mm
Tankinhoud: 15 l
Prijs Nederland: € 7.999,-
Prijs België: € 6.999,-
Tekst Nick Enghardt • Fotografie Jonathan Godin