Het nieuws uit Chinese hoek is haast niet meer bij te benen. Het modelaanbod voor de Europese markt is enorm groeiende en dat is ook goed te zien bij QJMotor. Voor iedere motorrijder is er wel een geschikte machine te vinden. Allroad in het midsegment met een staande twin, check. Eentje voldoende? Nee joh, doe er maar gelijk vier. Je kunt maar wat te kiezen hebben, toch?
‘Keuzestress onder motorrijders fors toegenomen’, het zou zomaar een vetgedrukte kop kunnen zijn die je op de nieuwspagina’s van je favoriete motorblad tegenkomt. Naast al de lekkernij uit Europa en Japan is er tegenwoordig een derde route richting nieuw motorgeluk. In een zeer korte tijdspanne hebben de Chinese merken zich een weg weten te banen naar de Europese motordealers, en het is duidelijk aan de verkoopcijfers te zien dat steeds meer motorrijders kiezen voor een tweewieler van Chinese makelij.

Voldoende pit
QJMotor is een van die merken met een line-up waar je u tegen zegt. In de eigen stal bevinden zich binnenkort al zes verschillende SRT-modellen, variërend van 554 tot 904cc. Waaronder dus deze SRT 700 SX Touring, voorzien van een staande twin met een longinhoud van 698cc, goed voor een gezonde 70 pk aan topvermogen. Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, het kloppend hart van deze QJMotor doet precies wat je wilt van een middenklasser.
Voldoende pit om vlot rond te kunnen sturen, maar het is zeker geen overdreven krachtpatser die je om de oren slaat met pk’s. De tweecilinder draait mooi en dat is alweer een dik pluspunt ten opzichte van de vorige 700, waar het blok af en toe wat nukken vertoonde. Binnen een jaar is dat probleem dus verdwenen en dat geeft ook wel aan dat QJMotor snel schakelt op dat gebied. Over schakelen gesproken; de 700 is helaas een lange en vage schakelweg toebedeeld.

Mooi extraatje
Met het nieuwe ontwerp voor 2025 onderscheidt de SRT 700 SX Touring zich van zijn broers, waar vooral de compacte voorzijde de aandacht trekt. Aan de andere kant vind je een drietal aluminium koffers die je standaard ontvangt bij dit model. Een mooi extraatje dat deze SRT behoorlijk compleet maakt.
Tel daar de bandendruksensoren, handvat- en zadelverwarming, valbescherming, stevige handkappen en een verstelbaar ruitje bij op en je bent helemaal ‘good to go’ voor een verre trip. Om die vele kilometers te maken is een fijne zitpositie natuurlijk een vereiste. Door een hoger stuur dan zijn 600-broer rijd je, zeker als minder lange motorrijder, met de schouders wat omhoog, waardoor je wellicht liever de iets minder krachtige SRT onder je kont wilt hebben.
Puik setje
Tijdens het rijden geeft de QJMotor je overigens vrij veel vertrouwen op stuurgebied. Je hebt niet direct het idee dat je met een 243 kilo zware middenklasser onderweg bent. Daarnaast beschikt deze SRT over een puik setje Brembo remklauwen in het voorwiel, waardoor je ook op dat gebied niets te klagen hebt.

Achter is dat helaas minder het geval, waar de boel nogal snel blokkeert en in het ABS schiet. Hoewel ik normaal veel de achterrem gebruik, laat ik nu wijselijk mijn voet op het rechterstepje rusten. Tijdens de lunchpauze werp ik snel een blik op het rubber en het verbaast me niet dat ik een Metzeler Tourance band ontdek.
Op zowel droog als nat asfalt is er veel grip voorhanden en dat geeft automatisch een hoop vertrouwen. De Marzocchi vering houdt de boel daarbij mooi in het gareel, ondanks dat er behoorlijk wat gewicht op de wielen leunt. Geef je deze QJMotor echt flink de sporen, dan ga je uiteindelijk tegen beperkingen aanlopen.

Conclusie
Met een zestal SRT’s maakt QJMotor het ons niet echt gemakkelijk. Door een enorme keuze is het echt zaak om goed te kijken naar je behoeftes. De SRT 700 SX Touring is een zeer complete fiets, maar scoort hier en daar ook wat minpunten. Zo is er onder meer het hoge gewicht, waardoor deze motorfiets automatisch een concurrent in eigen huis heeft. Door een duidelijk gewichtsverschil stuurt de 600 frivoler en is ook het minder aanwezige vermogen geen groots probleem te noemen. Tel daar het financiële voordeel bij op en het wordt vrij aantrekkelijk om juist voor het lichtere broertje te gaan.
Plus- en minpunten
+ Soepel blok
+ Flink wat extra’s
+ Prima voorrem
– Vaag gevoel bij schakelen
– Concurrentie van de eigen 600
– Hoog gewicht

Motor: 698cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag: 83 x 64,5 mm
Compressieverhouding: n.b.
Max. vermogen: 70 pk @ 8.000 tpm
Max. koppel: 70 Nm @ 6.000 tpm
Brandstofvoorziening: injectie
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: stalen buizenframe
Voorvering: Marzocchi upside-down, instelbaar, veerweg n.b.
Achtervering: Marzocchi monoshock, niet instelbaar, veerweg n.b.
Voorrem: 320 mm schijven met Brembo vierzuigerremklauwen, ABS
Achterrem: 260 mm schijf met Brembo enkelzuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 110/80-ZR19 en 150/70-ZR17 (Metzeler Tourance)
Wielbasis: 1.505 mm
Balhoofdhoek/naloop: n.b.
Gewicht: 243 kilo (rijklaar)
Zithoogte: 825 mm
Tankinhoud: 19,5 l
Prijs Nederland: € 9.999,-
Prijs België: € 8.999,-

Tekst Jarno van Osch • Fotografie Pien Meppelink, Andrew Walkinshaw