Tweedehands: Ducati Multistrada 620 (2005-2007)

Ducati Multistrada 620

De Multistrada V2 mag al hoge ogen gooien, niet elke kleine Multistrada in de historie van het Bolognese merk groeide uit tot een succesverhaal. Zo belandde de Multistrada 620 om meerdere redenen in de vouwen van de geschiedenis, maar die plooien strijken wij hier wel eventjes glad.

Lichte, straatgerichte hoogpoters begonnen halfweg de jaren nul aan een opmars en dus wilde Ducati graag een graantje meepikken. De Suzuki V-Strom 650 verkocht al vlotjes, in 2007 zou Kawasaki met de Versys 650 op de trein springen. Ducati hoefde niet eens veel moeite te doen om een motor voor deze nieuwe klasse op te bouwen want ze hadden in 2003 al de Multistrada 1000DS met 992cc lucht/oliegekoelde L-twin gelanceerd en de Monster werd in die tijd aangedreven voor een 618cc blok.

Ducati Multistrada 620

Dat laatste belandde in het frame van de eigenzinnig getekende Multistrada 1000DS. Presto: de Multistrada 620 was geschapen en werd in 2005 toegevoegd aan de Ducati-catalogus. Doel: beginnende rijders en liefhebbers van Italiaans design die een ranke motor zoeken om mee door de stad te knallen het hoofd op hol brengen. Wat niet lukte, waardoor de Multi 620 in 2008 alweer werd afgevoerd.

Volstonden de 63 paarden twintig jaar geleden nog om van de Monster 620 een fijne lichte naked bike te maken, dan neigt het blok in de zwaardere Multistrada naar het amechtige, zeker als je met een passagier gaat rijden en ook de zijkoffers hebt volgestouwd. In de stad was de Monster 620 nog best een lastpak met zijn eerder bokkige L-twin bij lage toeren en de draaicirkel van een vrachtwagen, de Multistrada 620 deed het op die vlakken beduidend beter. Vooral de kleine draaicirkel en het ranke profiel maakten de kleine Multi goed bruikbaar in de stad.

Ducati Multistrada 620

Ondanks het bescheiden vermogen kan een beginnende motorrijder buiten de stad flink wat lol trappen met deze kleine Bolognees. Je hoefde de Italianen immers ook pakweg twintig jaar geleden niet uit te leggen hoe je een goed rijwielgedeelte bouwt – en aangezien dat ontwikkeld was voor de krachtigere Multistrada 1000DS, had het wel wat overschot in de 620.

Vanwege de beperkte productietijd, de eerder lage verkoopcijfers en het feit dat de Multistrada 620 nogal lastig veroudert, is het tweedehandsaanbod bijzonder beperkt. Tweedehands vind je 620’s voor prijzen die schommelen van 1.500 tot 3.000 euro. De tweekleps L-twin is op zich bijzonder eenvoudig om aan te werken, maar dat moet wel op regelmatige tijdstippen gebeuren.

Ducati Multistrada 620

Ga je op zoek naar een Multistrada 620, check dan zeker of het blok op tijd (lees: om de twee jaar) verse riemen heeft gekregen. Nieuw zat de kleine Multi nog wel goed in mekaar, maar de productiekwaliteit in Bologna stond in die jaren echter nog niet op het niveau van vandaag en dat begon je na een paar jaar toch aan de machines te merken. Zo zijn de plastics van de Multistrada eerder broos, houdt de benzinetank niet van E10 en zijn het blok en rijwielgedeelte corrosiegevoelig. Pitting aan het blok wordt al snel erger waarna de lak afbladdert.

Ducati Multistrada 620

De aluminium schetsplaten waarop ook de voetsteunen voor de passagier gemonteerd zijn, zien er na een paar weken pekelrijden uit als bloemkolen. Water in de tellerpartij en bedieningsknoppen kan de elektronica op hol doen slaan. Toch kan de Multistrada 620 een goede keuze zijn voor wie zijn eerste oude Ducati koopt. Hij kost je namelijk geen arm of been en het is een prima machine om het sleutelen aan luchtgekoelde Ducati’s mee onder de knie te krijgen.

Lucht/oliegekoelde L-twin • 618cc • 63 pk • 183 kg (droog) • 15 l • € 1.500 – € 3.000

Deel


Gerelateerde artikels

Belgian Classic Trophy Gedinne

Gedinne: het Woodstock van de motor

Na zeventien succesvolle edities van de Belgian Classic Trophy is Gedinne een begrip geworden in het wereldje van het classic racen. Iedere zomer zakken liefhebbers

Guy Martin

Runner-up: Guy Martin

In deze rubriek halen we herinneringen op over de coureurs die je niet op de cover van de geschiedenisboeken terugziet. Prominente rijders die, om wat