Test: Bridgestone Battlax T33

Bridgestone Battlax T33

Wat doe je als je sporttoerband wél heel erg sportief is, maar niet uitzonderlijk lang meegaat? Dan begin je opnieuw. En dat is precies wat Bridgestone met de nieuwe Battlax T33 heeft gedaan: langere levensduur, dezelfde sportieve karakteristiek.

Als Bridgestone een nieuwe band lanceert, pakt het Japanse merk meestal flink uit. Ook nu, voor de volledig vernieuwde Battlax T33 sporttoerband. Drie dagen sturen in Kroatië, met een ruime doorsnee van zowel het segment van de krachtige nakeds als dat van de sportieve adventures? Don’t mind if we do! Vanaf zo’n beetje het vliegveld van Split rijden we meteen al tweehonderd kilometer door deze prachtige kustregio. Denk azuurblauwe wateren, idyllische kustdorpjes en ruigere vergezichten zodra je wat meer richting binnenland gaat.

Dat alles natuurlijk onder een stralende zon, exact de reden dat we hier zijn. Al is dat ergens ook wel jammer. Ja, een paar dagen sturen in het buitenland is extra leuk als het weer meezit, maar we zijn hier natuurlijk niet zomaar om een flink aantal kilometers te rijden. Een beetje feeling opbouwen met (en een mening vormen over) een nieuwe band lukt namelijk beter als de condities juist níét helemaal perfect zijn.

Bridgestone Battlax T33

Voortborduren
Voorganger T32 was op sportief vlak echt wel goed, maar schoot wat tekort als het aankwam op lange levensduur. Voor de T33 keerden de bollebozen bij Bridgestone dus terug naar de tekentafel, zonder daarbij de sportieve kwaliteiten van de T32 uit het oog te verliezen. Want die waren echt wel prima, weten we uit eigen ervaring.

Alle facetten werden herbekeken: compound, karkas en profiel. Het resultaat is één band die zowel op een sportieve naked als op een allroad werkt – met de nadruk op één, want in tegenstelling tot de T33 werd de T32 in een reguliere en een GT-versie aangeboden. Die laatste was voornamelijk bedoeld voor de zwaardere en krachtigere machines zoals een S 1000 XR of Multistrada V4, om er maar twee te noemen. De T33 is zo gebouwd dat het gewicht en/of het vermogen van de motor geen verschil meer hoeft te maken: de band kan het wel aan.

Bridgestone Battlax T33

Scheuren
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Bridgestone claimt dat de T33 tot wel 47% meer kilometers aankan. Of althans, dat wees hun eigen testwerk uit, met motoren op straat. Hoeveel kilometer dat dan exact is? Tsja, dat is lastig te zeggen. Een motorband laat zich immers niet zo makkelijk op een testbank pijnigen zoals dat bij een autoband wel kan. Bovendien hebben zaken als rijstijl, kwaliteit van het wegdek en weersomstandigheden ook invloed op het slijtageproces.

In elk geval zou de T33 bij ‘regulier gebruik’ een flink stuk langer moeten meegaan, een eindje voorbij de 10.000 kilometer valt wel in lijn der verwachting. Het grotere bereik is met name te danken aan een grotere elasticiteit in de compound. Dat heeft te maken met de polymeerverbindingen in de band. Polymeren, het smeuïge in je band zeg maar, werken als langgerekte ketens van moleculen. Simpel gezegd: hoe sneller die ketens breken, hoe sneller je band slijt. Daarom wordt er een polymeer gebruikt dat beter bestand is tegen scheuren of breken door het plotse aandrijvingsgeweld van jouw motor.

Bridgestone Battlax T33

Rond
Over aandrijvingsgeweld gesproken: op de tweede rijdag maken we 250 kilometer, onder meer met een route over het eiland Pag. Een soort maanlandschap aan de ene kant, groene weelde aan de andere kant. Bijzonder mooi rijden, met een rijk aanbod aan verschillende soorten bochten en asfaltkwaliteit.

In totaal rijden we met elf verschillende motoren, en dat ‘verschillend’ mag je serieus nemen met modellen die variëren van een CBR650R, GSX-S1000SX, CB1000 Hornet SP en Multistrada V4 S tot een BMW R 1250 RS. Moderne, potente machines van allerlei slag. Voorrijder Hubert heeft er aardig de sokken in met zijn KTM 1290 Super Duke GT, en aan dit hoge tempo valt vooral op dat het met de sportieve kant van deze nieuwe sporttoerband echt wel snor zit.

Bridgestone Battlax T33

Vol vertrouwen zoek je de uiterste randjes van de band op. Daarbij mag gezegd worden dat de ronde vorm van de band over de hele breedte prettig aanvoelt. ‘Huh, elke band is toch rond’, hoor ik je denken. Klopt, maar we hebben het natuurlijk over de vorm van wang tot wang: sommige banden zijn wat spitser op het loopvlak waardoor je meer contactoppervlak hebt in de bocht, maar deze Bridgestone is in principe overal even rond.

Daardoor ga je heel geleidelijk de bocht in, zonder abrupte overgang. Perfect voor wegen als deze, die doen denken aan de kleinere, technisch uitdagende circuits. Scheurend over het smalle grijze lint tussen kust en bergwand gaat het tempo dan als vanzelf naar standje sport.

Zwakke plek
De overgang van het middengedeelte naar de randen was een van de zwakke plekken van met name de T32 voorband. Door een gebrek aan stijfheid doken net daar de eerste tekenen van slijtage op. Dankzij het nieuwe karkas, waarbij de T33 voorband is uitgerust met een zogenaamde crossbelt, is de band nu een stukje stijver en zou dat probleem verholpen moeten zijn.

Bridgestone Battlax T33

Niet zozeer een zwakke plek maar wel een ander punt waarop de T33 ten opzichte van zijn voorganger verbeterde, is het karakter op nat wegdek. Of althans, dat moeten we opmaken uit de traditionele taart- en andere diagrammen die Bridgestone tijdens de presentatie vooraf deelt, want we hebben drie dagen lang geen spatje regen gezien. In elk geval, als we Bridgestone mogen geloven, heeft de T33 een stuk minder input van de rijder nodig om op nat wegdek de juiste koers te kiezen; met dank aan het vernieuwde profiel voor en achter waar langere, bredere groeven ervoor zorgen dat regenwater makkelijker afgevoerd wordt.

Bridgestone Battlax T33

Misschien niet geheel onbelangrijk: die groeven staan de band nog goed ook. Het is niet iets waar je bij stilstaat, maar ook het uiterlijk van de band doet ertoe. En het feit dat hij breed inzetbaar is, natuurlijk, en wat dat betreft zet Bridgestone meteen alle geschut bij want inmiddels zijn de tien meest gangbare maatvoeringen al beschikbaar. Begin 2026 volgt nog een handjevol minder doorsnee maten.

Conclusie
Het siert Bridgestone dat ze voor de presentatie van de Battlax T33 zo’n brede line-up aan motoren bij elkaar hebben geharkt, voor een test die met drie dagen aanvoelde als een roadtrip – precies wat je met een band als deze ook doet. Pas als je al die verschillende motoren bij elkaar ziet staan, besef je wat een enorme allemansvriend deze T33 wel moet zijn. Zodra je dan op pad gaat en al bij het insturen van bocht nummer drie van de duizend eigenlijk geen moment meer twijfelt, tja, wat valt er dan nog te wensen? Een beetje regen om dat verbeterde karakter op nat wegdek te testen, maar dat zal weer thuis wel lukken, vermoeden we… Op drie dagen tijd de beloofde +10.000 kilometer rijden zou gekkenwerk zijn, of die verbeterde levensduur daadwerkelijk gehaald wordt kan alleen een praktijktest uitwijzen. Maar dat je elk van die kilometers met veel plezier zal maken, staat buiten kijf.

Bridgestone Battlax T33

 Tekst Tom van Appeldoorn • Fotografie Bridgestone

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT