Nieuwe dashboards bij KTM: groter, scherper, slimmer

KTM dashboard

KTM (en bij uitbreiding alle merken die onder het leiderschap van Stefan Pierer vallen) hadden al dashboards die bij de beste van de markt behoren, met duidelijke iconen voor alle functies. Met de introductie van de V80 en H88 dashboards (8” verticaal gemonteerd op de adventures en 8,8” horizontaal geplaatst voor de nakeds) gaan de Oostenrijkers echter een pak verder.

Nee, de tijd van de analoge, ronde klokken voor snelheid en toerental, die komt echt niet meer terug. Motoren worden – net zoals auto’s – steeds verder verfijnd met een bak elektronica en al die elektronica vraagt aansturing. Tel daarbij de snel evoluerende displaytechnologie en je kon voorspellen dat de motordashboards ook op korte termijn het tablettijdperk binnen zouden wandelen.

KTM dashboard

De nieuwe KTM TFT touchscreen dashboards hebben een 1.280 x 720 resolutie en zijn afgewerkt met een coating die weerspiegelingen, vingerafdrukken en glans weert. Met andere woorden: perfect afleesbaar in alle lichtomstandigheden en vanuit elke hoek. Kan je je bij de 256.000 kleuren van het nieuwe dashboard weinig voorstellen, de huidige dashboards (die qua afleesbaarheid ook al niks te wensen overlieten) doen het met 65.000 kleurtjes.

Omdat het dashboard nu een aanraakscherm is, kon KTM met de grove borstel door de knoppenwinkel. De handvatverwarming en de zadelverwarming aan- of uitzetten doe je voortaan niet meer met een aparte knop, maar met een beroering van het touchscreen. Er zijn vijf dashboardlay-outs beschikbaar met de mogelijkheid om het scherm nog eens in tweeën op te delen. Door het dashboard in twee te hakken, bepaalt je zelf welke informatie je waar te zien krijgt.


Die knoppenwinkel herwerken was ook nodig, want met de komst van de AMT automatische transmissie kwamen er net bedieningsknoppen bij. Voor de keuze van de rijmodi heb je nu een aparte knop, de cruisecontroleknop werd herwerkt en er zit nu ook een joystick op de linker stuurhelft. Alle bedieningsknoppen zijn van achtergrondverlichting voorzien.

De nieuwe dashboards werden niet alleen groter en fijner qua resolutie, ze werden tegelijk een pak slimmer. De CCU3.0 connectiviteitsunit heeft 32GB opslagruimte en 3GB aan RAM- geheugen om de boel te runnen. Dat heeft als concrete voordelen dat je telefoon bij iedere opstart van de motor automatisch gekoppeld wordt én dat de functies zoals die bij een vorig gebruik gekozen werden, gewoon worden verdergezet. Was je naar Spotify aan het luisteren toen je van de motor stapte, dan zal je bij het opnieuw opstappen gewoon verder Spotify luisteren.

KTM dashboard

Ook nieuw is dat het dashboard voorzien is van een module waarmee je offline kunt navigeren, zonder dat de motor aan een smartphone gekoppeld moet zijn. Voor alle elektronische updates moet de KTM-rijder voorlopig nog naar de dealer, maar het is zonneklaar dat het nieuwe dashboard en de vernieuwde elektronica die erachter zit in de toekomst ook ‘over the air’ elektronische updates mogelijk zal maken.

KTM dashboard

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT