Suzuki GSX-S1000GX: crossover deluxe

Suzuki GSX-S1000GX

Crossover? Wattuh? Wen er maar aan, de term krijgt steeds vastere voet aan de grond in motorland. Met een beetje fantasie zou je kunnen zeggen dat Suzuki met deze GX het beste van twee werelden heeft samengevoegd, alsof ze een GSX-S1000GT en V-Strom 1050 in de blender hebben gegooid.

In feite stond alleen die eerstgenoemde, de GSX-S1000GT, aan de basis van deze uiterst kwieke, vlotgelijnde toerder. Kort door de bocht kan je zeggen dat twinspar frame, swingarm, Brembo remmen en blok van de GSX-S1000GT redelijk onaangetast zijn overgeheveld naar de GX. Wat dan weer niet wil zeggen dat de Suzuki-ingenieurs de bekende Franse slag gehanteerd hebben, integendeel, de GX is bedeeld met aardig wat Suzuki-primeurs.

Suzuki GSX-S1000GX

Laten we beginnen bij wat we kennen: het 152 pk en 106 Nm sterke 999cc viercilinder krachthonk uit de GT. If it ain’t broke, don’t fix it, dat idee. En bovendien, vergeleken met een toch redelijk directe concurrent als een Versys 1000 is dit blok nog altijd een behoorlijk stuk krachtiger.

Kortom, aan power geen gebrek en bovendien kan je met de Power Mode Selector altijd nog de gasrespons wat afvlakken dan wel op scherp zetten via het drieluik Comfort, Basic of Active. Dit kenden we al van eerdere Suzuki’s, wel nieuw is het hele digitale raamwerk dat vanaf nu aangestuurd wordt door een 6-assige IMU. Dat werd wel tijd, gebiedt de eerlijkheid te zeggen.

Suzuki GSX-S1000GX

Hoe dan ook, op de GX word je nu digitaal bijgestaan op vlak van traction, lift, roll en torque control. De eerste kan je eigenhandig in 7 standen finetunen. Ook fijn, een +/- quickshifter is standaard. Nieuw is het zogenaamde Active Damping Control dat de ‘hardheid’ van de demping koppelt aan de gekozen Power Mode, het gaat dan om de voorgekookte standen Hard, Medium en Soft. Maar je kunt ook zelf via User de dempingskarakteristiek naar je hand zetten en die zo koppelen aan een Power Mode naar keuze.

Wie gedacht had dat dit het wel was, komt bedrogen uit want Suzuki pakt nog even door. De GSX-S1000GX maakt namelijk ook nog gebruik van het nieuw ontwikkelde SAES, Suzuki Advanced Electronic Suspension. Dit adaptieve Showa veersysteem berekent (1.000 keer per seconde) aan de hand van de input uit de IMU de juiste mate van demping met als doel alle hobbels vakkundig glad te strijken; het zogenaamde skyhook-principe.

Suzuki GSX-S1000GX

Het systeem is zo slim dat het bij pokdalig asfalt ook direct de gasreactie wat aanpast (en daarna weer automatisch terug laat vloeien in de oorspronkelijke modus). De systemen communiceren dus onderling met elkaar. Dit alles om het vege lijf van de eerste stuurman – en eventuele duo – zo veel mogelijk te pamperen.

In het verlengde daarvan is de dynamische veervoorspanning (achter) ook wel een mooie aanwinst. In stand Auto anticipeert het systeem eigenhandig op extra belasting, maar je kunt via drie handmatige modi (rijder, rijder + bagage, rijder + duo + bagage) ook zelf kiezen voor een bepaalde setting tijdens het rijden.

Suzuki GSX-S1000GX

Mocht je de weg kwijtraken in deze wondere digitale wereld kan je altijd nog terugvallen op het 6,5” TFT-dashboard met naast een hele riedel aan info en een antireflectielaag natuurlijk (want 2023) de gebruikelijke smartphoneconnectiviteit. Exacte prijs is nog niet bekend, maar volgens betrouwbare bron moeten we rekenen op een vanafprijs van ca. 18.500 euro.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red