Surprise! Aprilia RS 457

Aprilia RS 457

Eerlijk gezegd zagen wij deze niet direct aankomen, de nieuwe Aprilia RS 457. Het kleine broertje van de RS 660 is speciaal uit de hoge hoed getoverd door Noale om de A2-clientèle op de wenken te bedienen. Niet zo heel gek, tussen de RS 125 en de RS 660 gaapte immers een immens gat en het snelle 400cc-segment groeit als kool. Zes redenen waarom de RS 457 dé verrassing is in het A2 -segment:

1 Nieuw blok
Nee, geen verkleinde versie van de twin uit de RS 660, dat zou te duur zijn geworden gezien diens rechtstreekse link met de V4 uit de RSV superbike, maar dus een compleet nieuw ontworpen paralleltwin. Aprilia geeft nog niet veel vrij wat betreft de opbouw, maar we gaan uit van 457cc. Verder weten we dat de vloeistofgekoelde tweepitter het doet met dubbel bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder en een piekvermogen dat exact tegen de A2-barrière van 47 pk schuurt.

Aprilia RS 457

2 Digi-snufjes
Aprilia zou Aprilia niet zijn als ook deze mini-RS het niet zou doen met de nodige digitale foefjes: 5” TFT-dashboard, tractiecontrole, verschillende Riding Modes en ABS-settings, allemaal aan te sturen via de verlichte knoppenwinkel op het stuur. De gasbediening is (uiteraard) ride-by-wire. Ledverlichting rondom behoort eveneens tot het basispakket.

Aprilia RS 457

3 Niet hardcore
De zitpositie is niet te extreem zo lijk het, de clip-ons staan riant boven de kroonplaat. Niet zo gek gezien de doelgroep, het gros van de A2-rijders zal deze RS 457 toch vooral in willen zetten als dagelijkse commuter in plaats van hardcore trackday apparaat. Al zouden wij naar dat laatste best wel oren hebben. Daarover gesproken, zou Aprilia plannen hebben om met deze RS 457 terug te keren in het WSBK in de zogenaamde WSSP300 klasse? Laten we het hopen.

Aprilia RS 457

4 Alu frame
Als de heren en dames in Noale iets in de vingers hebben, is het de creatie van een uitmuntend rijwielgedeelte. Dat zal op de RS 457 niet anders zijn, getuige ook het aluminium frame, waar normaal (zwaarder) staal in deze categorie de standaard is. Net als bij de RS 660 slaat het carter een brug tussen het voorframe en de swingarm. Dat betaalt zich ook uit in het gewicht van Aprilia’s nieuwste RS-telg; 159 kilo droog en 175 met alle vloeistoffen aan boord. Daarmee voldoet de RS exact aan de pk/gewichtsverhouding die maximaal toegestaan is in de A2-categorie.

Aprilia RS 457

5 Vering en remmen
Uiteraard ‘gewoon’ 17” wielen op de RS, met voor een 110/70 en achter een 150/60 om de velg. De RS wordt afgeveerd door een 41 mm upside-down voorvork en een monoshock achter, beide alleen instelbaar qua veervoorspanning. Laten we hopen dat de basisset-up goed is, maar dat hebben ze bij Aprilia doorgaans goed voor elkaar. De radiale vierzuigerklauwen komen van Brembo’s budgetbroertje ByBre, in combinatie met de 320 mm schijf moet dat wel goed komen.

Aprilia RS 457

6 Royale uitrusting
Ten opzichte van z’n rivalen scoort de Aprilia RS 457 goed gezien z’n gebruikte materialen en royale basisuitrusting, een quickshifter voor aansturing van de zesbak is trouwens optioneel. Kawasaki’s Ninja 400 is goed voor 45 pk en 168 kg, de Yamaha R3 staat voor exact hetzelfde aantal in de boeken, Honda’s CBR500R voor 47 pk en 192 kg. De nieuwe CFMOTO 450SR is op papier goed voor 47 pk en 179 kg. Prijs en levering van de RS 457 zijn op dit moment nog niet bekend.

Aprilia RS 457

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red