MotoGP-circuits: Motegi

Motegi Japan

In 2023 zien de GP-raceweekends er heel anders uit; niet alleen met de extra Sprintrace op zaterdag, maar ook vanwege een ongezien aantal verschillende circuits. Voorafgaand aan elk raceweekend lichten we het circuit voor je uit. Dit keer: Motegi.

Verplichte stop natuurlijk, Japan, het is immers het thuisland van Honda en Yamaha … al wordt de impact van de Japanners op de kalender met het wegvallen van Suzuki wel zienderogen kleiner. De thuisbaan van Honda was vaak scherprechter in de titelstrijd, maar dat lijkt nu onwaarschijnlijk, niet alleen door het oprekken van de kalender maar ook nu Bagnaia zijn voorsprong vorig weekend uit handen heeft gegeven.

Motegi heeft zeker niet de uitstraling van een Suzuka, maar is wel een stuk veiliger. Ben je ooit in de buurt, dan is het schitterende Honda-museum om de hoek verplichte kost. Opmerkelijk: het ronderecord van Jorge Lorenzo dateert nog uit 2015, benieuwd of dat dit weekend zal sneuvelen. In elk geval zag een rondje aan boord van de fabrieks-Yamaha in 2015 er zo uit.

Motegi Japan

Mobility Resort Motegi
• Lengte: 4,8 km • Bochten: L/R 6-8
• Breedte: 15 m • Langste rechte stuk: 762 m
• Ronderecord: 1.43.790 J. Lorenzo (2015)
• Gemiddelde snelheid: 166,5 km/u
• Topsnelheid: 317,6 km/u
• Winnaar 2022: J. Miller (Ducati)

Jack Miller Motegi Japan 2022

Deel





Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT