KicX racet Classics

Classic GP ABSAF 1999

De sleet wil er maar niet in raken bij KicXstart Headquarters: na de podiumexpeditie van Van der Wal in de R7 Cup op de Nürburgring en de Puchshop Racing Cup-deelname van Overzee (met podiumaspiraties in geen velden of wegen te bekennen; zie de volgende KicX), mengt KicXstart zich van 8 t/m 10 september aanstaande in het NK Classics tijdens de Tabac Classic GP op Assen.

Na eerdere deelnames in – letterlijk! – de vorige eeuw, bundelt Team ABSAF wederom zijn niemand ontziende krachten in de vorm van 13-voudig Nederlands kampioen Classics Jan Frank Bakker en KicX-nestor Joost Overzee. Een hereniging na 24 jaar!


Het laatste optreden van dit duo op hun overgevlogen ABSAF-machines vond plaats in februari 1999 op het roemruchte circuit van Daytona, Florida, tijdens de classic-races van de American Historic Motorcycle Racing Association, een niet te onderschatten bijprogramma van de Daytona 200-week.

De uitslagen en alle professioneel geschoten foto’s zijn in de loop der jaren verloren gegaan, maar de herinneringen zijn onuitwisbaar. Zoals het eindeloze sleutelwerk aan JFB’s motor tussen de talloze trainingen, de aanvaring tussen de twee ABSAF’s bij het ingaan van Bocht 1 in de race en de hartverzakking in de oval toen Dave Roper rakelings voorbij vloog op de MV Agusta 3-cilinder.

Classic GP ABSAF 1999

Enfin, Bakker bleef Classics racen naast zijn werk in de landbouwmechanisatie tot hij twee jaar geleden in zijn woonplaats Midwolda zijn eigen zaak JFB Motoren opende. Overzee op zijn beurt bleef klassiekers hooguit koesteren als afleiding van zijn werk voor de bladen Motor Magazine en KicXstart. Ter illustratie van zijn klassieke inborst: geen slechter moment hem te treffen dan tijdens het proberen te doorgronden van digitale dashboardsystemen.

Mocht je nog in de veronderstelling zijn dat in de Classics alleen maar lekkende ouwe meuk rondploft, dan mag je het raceweekend van 8-10 september al helemaal niet missen om dat stuitende vooroordeel terminaal uit te laten wissen. Ook de motoren van de Appingedammer BSA Fabriek, onder de bezielende leiding van oprichter Jan de Jong in Nieuwolda – uit zijn dierbare Appingedam weggepest door bodembevingen – blijven onderwerp van constante doorontwikkeling. Niet voor niets beschikt De Jong nog altijd over klandizie van Zuid-Afrika via de VS tot aan Australië.

Classic GP ABSAF 2023

Over pk-aantallen en andere interne vondsten van het BSA Goldstar Full Race-blok mag niets anders geschreven worden dan ‘veel meer dan 55 pk’, maar de topsnelheid mag openbaar: 233 echte km/u klokte Jan Frank recentelijk en zelf claimt hij dat een Yamaha YZF-R6 hem bij volle acceleratie pas na 200 km/u voorbij komt zetten. Geen kattenpis, ook al wegen zijn twee onberispelijke ABSAF-racers slechts 126 kilo droog.

Ook een gemiddelde rondensnelheid op Assen (met geïmproviseerde Ruskenhoek-chicane) van 132 km/u liegt er niet om, zeker met zo weinig rubber aan de vloer en een, eh, iets schralere remvertraging vergeleken bij een setje hedendaagse Brembo’s. Enfin, voor een setje Brembo met roestende gietijzeren schijven van een veertig jaar oude Guzzi zou een classic-coureur al een moord doen.

Classic GP ABSAF 2023

Voor Bakker is zijn ABSAF tijdens het weekend in Assen gesneden Deventer koek, voor zijn teamgenoot ligt dat net even anders. Het schakelpatroon van 1 omhoog, rest naar beneden geschiedt aan de klassieke rechterkant; uit vroege ervaring weet Overzee daar moeiteloos mee om te gaan, zolang je het rempedaal – ook weer letterlijk – links laat liggen. Achter bijremmen schopt de focus op het omgekeerde rechtse schakelen resoluut in de war, is de vroege ervaring.

De recente hernieuwde kennismaking met de lighouding van een classic racer voelde ineens weer als schuifelen met Elske op ‘Are you lonesome tonight’ in Bar-Dancing De Pomp met een gestofzuigde Fiat 127 voor de deur. Qua ABSAF betekent dit: super lang & laag, kont rakelings boven het achterwiel en een kuipruit als een droogkap. De nachten worden al wat woeliger, de geest nog wat afweziger en ook speelt de vraag op: nog een sneue spoedcursus sportschool doen of oprecht, klassiek en zonder cholesterolverdunners erin?

Alles over de Appingedammer BSA Fabriek: www.absaf.nl
Tabac Classic GP, 8-10 september 2023, TT-Circuit: www.classicgp-assen.com

Classic GP ABSAF 2023

Classic GP ABSAF 2023

Classic GP ABSAF 2023

Tekst & fotografie Joost Overzee

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke