Tweedehands: BMW R 1200 RS (2015-2018)

BMW R 1200 RS

Binnen het BMW-boxergamma is het overduidelijk dat de GS (gááp) en de RT (gáááp) de cashcows zijn, terwijl de naked R ook een constante is in de line-up. De RS volgde een minder geplaveide route. Met de R 100 RS lanceerde BMW in 1976 zijn eerste RS, een halfgekuipte boxer die sportiever reed dan een RT en wat meer bescherming bood dan een R.

BMW hield vast aan die strategie, tot de R 1150 RS na vier jaar uit de catalogus werd geschrapt en er een einde leek te komen aan het Reise Sport model. De R 1200 ST die in de plaats kwam verkocht door de nogal specifieke looks (die koplamp!) voor geen meter, waardoor ook die lijn in 2007 doodbloedde. Het duurde tot de Intermot van 2014 voordat BMW de liefhebbers van de halfgekuipte boxer roadsters een nieuw model kon voorschotelen: de R 1200 RS.

De R 1200 GS had in 2013 al het nieuwe, 125 pk sterke en watergekoelde boxerblok tussen de wielen gekregen en tegen de tijd dat BMW die krachtbron in de RS lepelde waren de meeste kinderziektes al verholpen. Voor het gebruiksgemak op de lange afstand hield BMW vast aan de cardanaandrijving, om de RS een sportief smoeltje te geven werd de asymmetrische stijl van de kop van de S 1000 RR geleend.

BMW R 1200 RS

Om voldoende grondspeling te creëren staan de voetsteunen vrij hoog, zodat de kniehoek aan de krappe kant is. Weet trouwens dat het zadel niet in hoogte verstelbaar is, maar naast het standaardzadel (820 mm zithoogte) zijn er verhoogde (840 mm) en verlaagde zadels (790 en zelfs 760 mm) verkrijgbaar. Het ruitje biedt twee standen en is al rijdend gemakkelijk instelbaar, kilometervreters moeten er rekening mee houden dat de motortrillingen goed voelbaar zijn in de handvatten.

De R 1200 RS werd al in 2019 vervangen door de R 1250 RS. Die korte bestaansgeschiedenis gecombineerd met het feit dat de RS binnen het BMW-boxergamma altijd slechts het vierde wiel aan de wagen is geweest, zorgt ervoor dat het tweedehandsaanbod beperkt is. De kilometerstanden zijn niet te vergelijken met wat RT’s en GS’en van dezelfde leeftijd vaak laten optekenen, maar de RS maakt gebruik van hetzelfde blok zodat je je weinig zorgen hoeft te maken over de motorische kant van de zaak.

BMW R 1200 RS

Het lijstje met mankementen van de RS is trouwens sowieso bijzonder kort en voor de potentiële tweedehandskoper zijn de problemen ook gemakkelijk op te sporen. De snel roestende middenbok is een vaak terugkomend probleem bij de RS, al is dat euvel met wat schuurpapier en een spuitbus zwarte verf snel op te lossen. Sommige eigenaren maken ondanks veelvuldig poetswerk (wat bij de RS best een klus is vanwege alle hoeken en gaten) melding van corrosie op het motorblok en dat is toch een groter probleem.

Het belangrijkste aandachtspunt voor wie naar een tweedehands RS gaat kijken is de factuur van de motor toen die nieuw werd aangekocht. Standaard was de RS immers nogal karig uitgerust, om er een echt goede sporttoerder van te maken moest je redelijk diep in de prijzige optiepakketten duiken. Vijf tot acht jaar na de aankoop tellen die opties uiteraard mee in het bepalen van de waarde van de motor, hou daar dus rekening mee.

Vloeistofgekoelde boxer • 1.170cc • 125 pk • 236 kg • 18 l • € 8.000 – € 13.000

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red