Motorfiets met waterstoftechnologie een stap dichterbij

HySe

Suzuki, Kawasaki, Honda en Yamaha kregen van het Japanse Ministerie van Economische Zaken, Handel en Industrie goedkeuring voor het oprichten van een technologisch onderzoeksorgaan: HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology). Ook Toyota maakt deel uit van het onderzoeksconsortium. HySE zet zich onder meer in voor het ontwikkelen van verbrandingsmotoren op waterstof, hoofddoel van de samenwerking is een bijdrage leveren aan een koolstofarme samenleving.

Met de oprichting van HySe gaat de ontwikkeling van waterstoftechnologie voor (onder meer) motorfietsen de volgende fase in. Toepassing van waterstof brengt technische uitdagingen met zich mee, zeker bij gebruik in een verbrandingsmotor. De snelle ontbrandingstijd en een breed ontstekingsspectrum resulteert in een onstabiele verbranding. Ook de beperkte capaciteit van de brandstoftank bij motorfietsen vormt een uitdaging.

Elk merk heeft zijn eigen onderzoeks- en ontwikkelingsgebieden. Suzuki voert onder meer een deelstudie uit naar de functionaliteit, prestaties en betrouwbaarheid van waterstofmotoren, net als Kawasaki en Yamaha. Die laatste zal zich ook toeleggen op het onderzoeken van de vereisten voor een waterstoftanksysteem en waterstoftanks voor kleine voertuigen, terwijl Kawasaki kijkt naar de benodigde hulpapparatuur die nodig is voor een veilig brandstoftoevoersysteem van de brandstoftank naar de waterstofinjectoren bij de cilinders. Honda op zijn beurt voert onderzoek naar de modelmatige ontwikkeling van waterstofmotoren.

Het doel van HySe is een technologische blauwdruk te realiseren voor een waterstof-aangedreven motor. Ook kijken de onderzoekers naar commerciële aspecten en dus de betaalbaarheid van motoren op waterstof. “Er zijn veel uitdagingen bij de ontwikkeling van motoren op waterstof, maar we hopen dat de activiteiten van HySe het fundamentele onderzoek bevorderen om die uitdagingen het hoofd te bieden. We zijn toegewijd om het gebruik van verbrandingsmotoren te behouden waarin onze voorgangers op grote schaal hebben geïnvesteerd”, aldus nog kandidaat-voorzitter van HySE Kenji Komatsu.

Deel

Gerelateerde artikels

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui