Bij ‘chef sport’ denken wij spontaan aan een doorrookte, beschonken en ietwat corpulente journalist die z’n visie op de laatste wedstrijd van de Champions League met twee wijsvingers op het toetsenbord van een aftandse laptop ramt. Misschien kan Indian met z’n nieuwe Sport Chief daar verandering in brengen.
De modelnaam Chief doet ongetwijfeld een belletje rinkelen, die bestaat dit jaar namelijk exact 100 jaar. In 2021 stofte Indian die legendarische naam weer af met een trio cruisers dat al meteen beladen werd met veel verwachtingen en hoop voor ‘dat andere Amerikaanse cruisermerk’.
De nieuwe Sport Chief doet daar nog een schepje bovenop, met een KYB UPSD voorvork die we al kennen van de Indian Challenger en FOX twin shocks achteraan. Die laatste kreeg 100 mm veerweg om de Sport Chief nog vlotter hobbels te laten verteren – iets wat de gewone Chief overigens al geweldig doet (naar cruisernormen, weliswaar). Doel is vooral om de Chief iets sportiever te laten sturen, ook al veranderde er verder niks aan het frame. Radiaal gemonteerde Brembo’s moeten de hele handel tijdig een halt toeroepen.
Een nieuwe kopkuip – door designgoere Ola Stenegärd liefkozend ‘quarter fairing’ gedoopt – zorgt er samen met een nieuw stuur, gefreesde kroonplaten en gegoten wielen voor dat de Sport Chief ook optisch opvalt. De meer naar het midden gemonteerde voetsteunen (die een scherpere hellingshoek toelaten) en het solozadel maken de intenties van Sport Chief duidelijk … voor zover de naam dat al niet deed. Om ook in het donker sportief te kunnen knallen, zit er een adaptieve koplamp op de Sport Chief.
Het zwarte Thunderstroke 116-blok blijft onveranderd, levert 162 Nm en krijgt drie rijdmodi (Sport, Standard en Tour) die je via het touchscreen dashboard selecteert. Prijzen zijn vooralsnog niet bekend, de beschikbare kleuren wel: zwart, rood en grijs.